От днешните преподавателите зависи дали младите хора ще бъдат с добра езикова култура и задоволително владеене на българския книжовен език. Но дали самите учители са получили достатъчно знания за съвременния български език в университетите? Това означава, че бъдещите педагози и учители по български език трябва да имат достатъчно часове по предмета и че лекциите и упражненията им трябва да се водят от квалифицираните специалисти от катедрите по българки език.
Проблем отбелязват петте големи държавни университета у нас – Софийския, Пловдивския, Великотърновския, Шуменския и Югозападния, че часовете за обучение по български език са крайно недостатъчни. Те посочват, че профилът на специалиста по български език във висшите училища не е законодателно ясно очертан.
Липсват изисквания за нужния брой часове по български език при подготовката на бъдещите учители. Учените от българските дисциплини се чувстват ощетени и по отношение на публикациите в научни издания, тъй като те са на английски език. Отделно липсва и подкрепа, и грижа за издигане на авторитета на български издания и форуми от страна на държавата демотивира и малкото чуждестранни българисти да публикуват и да се развиват в областта на българските науки.
Петте държавни университета се събраха на национална кръгла маса „Българският език в глобализиращия се свят“, за да се опитат да разрешат проблемите във висшето образование с различни предложения.