Как се прави филм?

0
351
Снимка: Васил Енев, Фейсбук
Снимка: Васил Енев, Фейсбук

Специално съобщение към младите и неориентирани изпълнители, които си мислят, че щом Пенчо от квартала си е взел някаква „PRO камерка“ (в най-чести случай DSLRче на промоция) и „нещу кат стойка дет са врътка“ и е станал голям филммейкър.

Е, ще споделя няколко основни неща, на които е добре да обръщате внимание при наемането на екип. Казвам екип, защото все пак си е екипна работа и Пенчо няма как да се справи сам така, както би се справил ако добавим Деската, Ванко и Райчо към екипа.

1) Качественият оператор обикновено е завършил университет или поне курс и е специализирал тук там, трупайки опит, който да ви е от полза в създаването на вашия голям „ХИТ“. YouTube е много добро място за споделяне на допълнителна информация и могат да се намерят куп факти, стига да знаеш, че трябва да ги потърсиш… Та този екземпляр се познава лесно.

2) Същото важи и при избора на режисьор. Това не е просто онзи, който се чудите какво прави на терен. Също така не гледайте на него като на излишно звено щом Пенчо е на терен, защото работата на Пенчо е да запечата в кадри случващото се действие, което се предполага, че е ръководено от режисьора. В задълженията на Пенчо влиза техническата част, същата тази, в която се предполага, че както Пенчо, така и режисьора са грамотни. Основно задължение на режисьора на терен е да работи пряко с актьорите, изпълнителите, балета, дресьорите на камили, папагали, змии, жаби и каквото още там ще решите да бъде позиционирано в кадър. Това съвсем не означава, че той трябва да ги пои, храни и да им бърше сополите! Режисьорът, разбирайки цялостната идея, ръководи нещата към търсения в крайна сметка резултат. Не се изключват варианти, в които оператор и режисьор са един и същи човек, но тогава нещата се случват малко по-бавно.

3) Качествена сценография. Това съвсем не означава, че си купувате театрална сцена… Това е едно изключително важно звено за крайния резултат на продукцията за да „удари тавана“, а не дъното. Никога не пренебрегвайте това звено!

4) Гардероб, аксесоари, реквизит, пропс.
Важно! Важно! Важно! В никакъв случай не разчитайте само на това, което ви се мота из гардероба и по рафтовете вкъщи! Погрижете се да си набавите всичко необходимо от съответните за тези цели места.

5) Монтаж! Обикновено е добре да се потърси добър монтажист, който да събере всичко в едно общо цяло. Е, да, но той все пак не е чирак на Мерлин магьосника и ако не му предоставим читав (монтируем) футъдж най-малко ще ни псува, а най-лошото е, че в крайна сметка няма да сте доволни от крайния резултат. Често се случва да се получават следните референции към монтажиста „сложи още ефекти брат“ дори и това да означава, че видеото се е превърнало в един 3-4-5 минутен транзишън. Качественият монтажист е:
– разбрал основната идея и вече си е нагласил шаблон за работа;
– работил е и е съгласувал всичко с оператора, и режисьора. В случаите, в които е имал специфични изисквания към заснемането ги е съгласувал с тях предварително;
– опитът е просто задължителен!

6) Финансовата част е най-деликатното звено в целия процес, тъй като не съществува подобно понятие като „фиксирана цена за видео“ поради ред причини, които ще изброя тук. Често се случва изпълнител да се появи лично или дори да звънне просто по телефона със запитване от типа на „Колко ще ми струва едно видео, а?“, както и да се подават референции на видеа от порядъка на 150 000 $ до към 500 000 $, най-често на Бионсе, 50центь, Еминем и други, а бюджета, с който разполагат да е в рамките на 400 до към 1000 български левчета. Сега ще опитам да обясня от какво зависи и вашия кост:
6.1) Хонорари! Съветвам ви никога да не се пазарите за хонорарите на вашия екип. Все пак и те са хора и имат простички нужди както плащане на наем и сметки, така и храна за съществуването им, може би и някое подаръче за гаджето и дори джобни за по бира с приятели веднъж седмично. Общо взето пазарете се с хонорарите само ако успеете да се спазарите с магазинера, който ви продава бирата, цигарите, хляба, салама и пастата за зъби, но тъй като от опит знам, че това е невъзможно, то не го правете и с екипа си. Все пак те ще стоят зад вашия успех!
6.2) Техника. От това зависи и качеството на крайния продукт. Обикновено операторът и режисьорът съгласуват наемането на необходимата за случая техника, като я съобразяват с наличния бюджет, а не с изпълнителя.
6.3) Локации. Това звено може значително да оскъпи продукцията ако подходящите локации се окажат далечко и се наложи да се заплати за ползването им. То обикновено е обвързано и със следните:
– логистика или т.н. предвижване от точка А до точна Б;
– нощувки, които също са от голямо значени за крайния резултат и е добре да се предвидят, за да не се стига до ситуации, в които Пенчо постоянно тича за кафе, Деската е заспала някъде, Ванко нервничи насам натам, а момичетата, които се предполага, че трябва да „друсат дупарите“ едвам гледат, изпълнителите и актьорите са не просто с торби под очите, а направо с чували за смет. От онези черните и големите! Имайте си едно на ум при по-далечните локации!
6.4) Гардероб, аксесоари и реквизит. Не пестете от тези неща! Има хиляди варианти, особено ако сте осигурили първите 3 точки, да си ги набавите срещу реклама във видеото ви. Казано по-простичко – БЕЗПЛАТНО! Просто не ги пренебрегвайте.
6.5) Мацки за друсане на дупари… Е, тези същества са по-познати като танцьорки и обикновено се срещат в групички (балет) и в редки случаи като единаци. Те също имат нужди, които е добре да могат да покриват, като разделно хапване и дори фитнесчето, благодарение, на което имат тези яки дупари, които ще ви друсат в „хитовото видео“ и то в продължение на само няколко изморителни часа. Мислете и за тях! Не ги оставяйте без хонорар!
6.6) Грим. Не си мислете, че само Ариана Гранде, Риана, Бионсе, Звездите на Пайнер и други известни представителки на нежния пол ползват грим! Мъжете също използват грим и е желателно да имате опитен гримьор на терен. В противен случай рискувате да лъскате като все едно сте се потили 5 часа на пътеката, в челото ви да се види отражението на оператора Пенчо и куп други неприятни за зрението детайли…
6.7) Кетъринг или нещо за хапване и пийване. Не мислете за екипа си като за консуматори, които просто са дошли да ви изядат сандвичите и да ви изпият количката. Все пак от тези хора зависи и вашият продукт. Предполагам се надявате този ХИТ да ви изстреля в космоса, а не да ви скъса нервите, както се предполага, че ще стане ако Пенчо е останал без кафе. В този ред на мисли се замислете дали преди или след сутрешното кафе сте по-тонизирани и готови за работа. Ако все пак не може да си го представите може да пробвате следното упражнение за ТОПЛО време – облечете си най-дебелия пуловер, най-дебелото яке и най-дебелите чорапи и обувки. Сега напълнете една раница с камъни и вече сте готови да се качите на пътеката за тичане. Задайте между 35 и 45 км разстояние и започнете да тичате с умерено темпо. Г/Д ще ви отнеме около 6 до 9 часа това упражнение. Когато приключите (ако приключите изобщо) ще сте наясно как се прибира вкъщи екипа ви. Сега упражнението ако навън е студенко. Подчертавам студено! Излезте по тениска, някакви къси панталонки, по възможност най-неудобните дори за вървене джапанки и отново с хубавата каменна раничка. Сега ТИЧАЙТЕ!!! Само 35 – 45 км са все пак! Толкова г/д навърта един оператор на ден при снимки. Не го забравяйте това. И ако успеете гладни и жадни да го изтичате си спестете малко парички за сметка на кетъринга.

Сега след като изговорихме едни от най-важните разходи по една продукция можем да преминем към пресмятане на общата стойност на произведението. Обикновено това задминава вашия бюджет знам, но хората, които ще обиждате и плюете ако не си свършат работата същото си имат месечен бюджет от разходи! Техниката, колкото и да не ви се вярва, също се амортизира и разваля, по същия начин, както ви се чупи голфа, когато не го поддържате. Яката дупара, която искате да имате в кадър обича да си похапва разделно и по час, за да може да ви разкраси кадъра. Гримьорът… хмм… Там ще препоръчам просто да отидете и да си купите малко качествени палитри, та да ви стане максимално ясно как парите, които ви се струват МНОГО са всъщност МНОГО МАЛКО!

Сега дърпаме чертата ииии?…
Кофти?
Е, с риск да ви прозвуча като задник, това е цената на успеха.

Ще се съглася, че има и ситуации, в които екипът, техниката, актьорите, танцьорите, изобщо всички и всичко инволвнати в този процес на работа ще се съгласят да работят и без финансови облаги. В този случай те просто са харесали идеята ви или са ви достатъчно близки, за да пренебрегнат своите лични нужди пред вашите кариерни цели.

Тогава, разбира се, няма как да се сърдите за крайния резултат, че не съвпада с вашите очаквания, а само да сте им благодарни, че въпреки всичко са ви подкрепили в момент на нужда. При всички други ситуации с цел да не влизате в излишни спорове с екипа (Пенчо), който не си бил свършил работата както трябва и видеото ви съвсем не прилича на това на Бионсе, си намерете читав екип! Качественият филммейкър ще ви предупреди за тези дребни детайли, които изпускате и ще ви разясни важността на всяко за крайния резултат! Той няма да нарами камерката под мишница и да се впусне във вашето „приключение“ към славата просто така. На него му е ясен целият процес от А до Я!

В България има НЕ малко читави филммейкъри, които биха си свършили качествено работата. Препоръчвам да се обърнете към тях!

Успех! Мислете преди да предприемете крачката!

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments