Какви проблеми срещнаха потребителите при покупките за празниците?

0
35
Онлайн пазаруване, стоки, продукти, покупка
Онлайн пазаруване. Снимка: Пиксабей

Неактивни кодове за отстъпки при пазаруване през интернет, фалшиви продукти, непредоставяне на инструкции за употреба на електрически уреди и съмнение за опасност, маркиране на артикули с намалени цени на редовните им цени. Това са сред от проблемите, с които са се сблъсквали експертите от платформата „Ние, потребителите“ при покупките покрай отминалите коледно-новогодишни празници, коментира основателят на проекта Габриела Руменова в ефира на „Bulgaria ON AIR“.

Когато потребителите констатират, че предоставеният индивидуален код за отстъпка от 10% или 15% не действа и се възмутят с коментар в страницата на търговеца в социалната мрежа, негов представител се извинява и му дава глобален код за отстъпка от 1%. Понякога новата „оферта“ е придружена с обяснението, че първоначално изпратеният индивидуален код не действа за някои категории стоки. Или че код, какъвто потребителят е въвел, нямат. В подобна ситуация следва да бъдат изяснени първоначално обявените официално от търговеца условия за предоставяне и ползване на кодовете за намаление на цената. При неспазването им от негова страна е налице нелоялна търговска практика, която следва да бъде санционирана и забранена от Комисията за защита на потребителите /КЗП/.

„Масово инструкциите за употреба на техниката са на китайски, както се оказа и за закупения от мен вакуум масажор.“, разказва потърпевша. Тя се оплаква от липса на указание, че няма стоп копче и при изпробването на уреда едва не изгорила дъщеря си, като уточнява, че цената му не е никак ниска – 70 лева, допълвайки.

„Като им се оплаках, веднага намалиха цената наполовина! Много органи и никой не гледа. Поисках тест, но не ми се полагало да го отворя.“

За безопасността на електрически уреди трябва да следи Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, а за спазване на законовото изискване за предоставяне на инструкции на употреба на български език отговаря КЗП.

Друг сигнал е свързан със закупуване през Интернет на парфюм за над 100 лв., който се оказва менте, а търговецът отказва всякаква обратна връзка с клиента си. След съдействието на експертите от „Ние, потребителите“ парите бяха възстановени само за ден. Ако човек закупи фалшиви стоки, следва да сигнализира органите на реда и Патентно ведомство, при съмнение за опасност на козметични продукти – здравното министрество, а при нелоялни търговски практикиКЗП.

Постъпили са и оплаквания за недействителни намаления, липса на промоционални артикули, по-високи цени на дадени стоки в онлайн магазина на търговец в сравнение с физическите му обекти и др.

На потребителите бяха дадени безвъзмездно насоки и помощ в комуникацията и подготвянето на писмени жалби до търговците за уреждане на казусите.

„А имаше и един пример за добра практика, която 4 млади момичета споделиха с нас. Спонтанно решили да посрещнат новата година в Сливен, запазили като на шега къща за гости и макар да тръгнали със съмнения, останали приятно изненадани, когато видяли, че домакините ги чакали на гарата, а в къщата на масата имало приготвени за тях напитки и храна.“, сподели Руменова.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments