Какви са правата ни при сделки, които не са сключени в магазин?

0
142
Игнат Арсенов
Снимка: КЗП

Потребителите са защитени, когато купуват стоки или услуги, предлагани извън търговски обект – на работното място, в дома им, по време на презентации или на екскурзия. Причината – установено е, че точно тогава хората не са особено внимателни, припомни главният директор „Контрол на пазара“ в Комисията за защита на потребителите Игнат Арсенов.

Коментарът е по повод конкретен казус с презентация на израелска козметика, която е предлагана със стоков кредит на индивидуално поканени по телефона потребители. Арсенов уточни, че в КЗП са постъпили жалби и по всяка една е била извършена проверка. Използван е и „таен клиент“.

Установено е, че има информация за правото на отказ и когато потребителят го е упражнил надлежно и в срок, в крайна сметка то е било уважавано и парите му – връщани. По думите на Арсенов, когато за покупката е изтеглен стоков кредит, договорът за него е бил развалян, а потребителите – удовлетворявани.

Не са установени и неравноправни клаузи в договорите. Арсенов добави, че не са прилагани агресивни и нелоялни практики. Към момента броят на жалбите е намалял, има само едно, която е за рекламация. Според експерта до проблеми при този вид продажба може да се стигне заради невнимание или недостатъчно познаване на правата.

Потребителите могат да защитят правата си независимо, че продуктът е купен по телефона. Според закона те имат право да го върнат в 14-дневен срок. Упражняването на правото на отказ в 14-дневния срок става писмено пред търговеца. Потребителят не е длъжен да посочва причина, ако реши да се откаже през този период. След това имаме нов 14-дневен срок, в който трябва да върнем закупените продукти, а търговецът трябва да ни възстанови парите по същия начин, по който са заплатени.

В случай че търговецът не е информирал клиента си за правото на отказ, той подлежи на санкция, а срокът за отказ от договора се увеличава с една година. Потребителят има и правото, след като е развалил договора за покупка, да се прекратят и всички останали договори, които са свързани с него. Например за стоков кредит – той трябва да бъде прекратен. Търговецът е длъжен да уведоми съответния кредитодател за това, за да бъде прекратен и този договор.

В случай че търговецът не удовлетвори желанието на потребителя да се откаже от договора, той може да се обърне към Комисията за защита на потребителите, а впоследствие и към помирителните комисии, а като крайна инстанция – към адвокат и съд.

„Комисията може да наложи санкция на търговеца и да съдейства на потребителя да му бъдат върнати парите – било то чрез директни преговори, чрез помирителните комисии или ако не се постигне доброволно разрешаване, да му даде насоки за това как може да се процедира към съда“, разясни експертът.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments