Какви са версиите за тежкия инцидент със самолет СУ-25 в авиобаза „Безмер“? Този въпрос е особено актуален, след като вчера в следобедните часове летателната машина се разби и е напълно унищожена. За щастие пилотът успя да катапултира успешно. Днес от Военномедицинска академия /ВМА/ съобщиха, че той е настанен за лечение при тях. Няма опасност за живота му и е в стабилно състояние.
Пред „NOVA“ журналистът Димитър Ставрев коментира, че дори да е възникнал проблем с единия двигател, това е самолет, който може да кацне и само с един двигател. Именно поради тази причина е много малка вероятността и двата двигателя да са отказали. Според него по-вероятно е да става въпрос за проблем със системите, които управляват височината и насочването на самолета.
Ставрев обясни също така, че в момента самолетите СУ-25 са най-модерните в българската авиация. Те са на 35 години, но в случая нямало стари и нови машини. Имало такива, които са поддържани и такива, които не са.
В същото време основен проблем оставал липсата на достатъчно летателни часове на пилотите. За миналата година те имали само по 25-30 часа.
Мартин Петров, който е борден инженер на хеликоптер, пък посочи, че има програма за техническо обслужване. В нея е разписано точно и ясно по часове какви проверки трябва да бъдат извършвани. Той също се съгласи, че няма стари и нови машини, а такива, които са поддържани правилно и такива, които не са. Но в „Безмер“ самолетите се поддържали както трябва.
Петров разбрал, че това е първият полет на полковник Дончев за 2022 година. Имало много хора, които летели само по 3-4 часа годишно. И тази практика трябвало да бъде прекратена, защото те нямали реални бойни способности в случай на конфликт.
Що се отнася до полковник Дончев той бил добър пилот и именно поради тази причина е получил разрешение да направи самостоятелен полет. 90% от останалите просто били превозвани, за да получат летателни пари. Но и самолетите били малко.