„Все още има известни неясноти, свързани с контрола за прилагането на разпоредбите в зоните с ниски емисии в София“.
Това мнение изрази авторът в платформата „Климатека“ Калина Цолова пред „БТА“ относно нововъведената екологична мярка в столицата, според което от 1 декември т.г. до 29 февруари догодина в т.нар. малък ринг в София се ограничава движението на автомобили от първа екологична група. Районът обхваща булевардите „Васил Левски”, „Патриарх Евтимий” и улиците „Ген. Скобелев”, „Опълченска” и булевард „Сливница”.
Според Цолова мярката е добра, но за да работи по-ефективно тя трябва да действа целогодишно, а територията ѝ да бъде разширена. Другата нейна забележка е свързана с прилагането на глобите на шофьорите, които нарушават правилата.
„Неясно остава дали контролът ще бъде осъществяван единствено посредством камери и/или чрез общински служители, които ще имат право да налагат глоби на място при установяване на нарушението в реално време. Не е ясно и дали глобата ще бъде налагана „на ден“ или за всяко нарушение на въведените забрани и/или ограничения, независимо от това колко пъти съответният автомобил премине през зоната. Липсват ясни критерии за определяне на размера на глобите съгласно Закона за чистотата на атмосферния въздух“.
Тя напомни, че по последни данни от Столичната община шофьорите първоначално ще бъдат предупреждавани, а до санкции ще се стига едва след повторно нарушение.
Калина Цолова призова мярката да бъде приложена целогодишно, тъй като трафикът в столицата е засилен не само през месеците декември, януари и февруари. Тя даде пример с други градове, които са постигнали много добри резултати в подобряването на качеството на въздуха, след като са въвели зони с ниски емисии, който да действат през цялата година.