
В стремежа си да повиши драстично безопасността на железопътния транспорт в България, вицепремиерът Гроздан Караджов одобри пакет от спешни мерки, насочени към предотвратяване на жп инциденти. Решението идва след анализ, който подчертава ключовия проблем: 80% от жп инцидентите се дължат на субективен фактор и слаб контрол.
В рамките на следващите 6 месеца, ще бъдат въведени редица промени, които имат за цел да подобрят контрола и да намалят риска от инциденти:
– Камери на всички влакове и гари: Монтажът на камери във всеки локомотив, мотриса и на жп гарите ще осигури постоянен контрол и ще помогне за разследване на инциденти.
– Подобрена GPS система: GPS системата за контрол на скоростта на влаковете ще бъде надградена с допълнителна функционалност, която ще уведомява превозвачите и влаковите диспечери за превишаване на скоростта.
– Подобряване на обхвата на GSM мрежите: Ще бъде изискано от мобилните GSM оператори да увеличат обхвата на предавателите в местата със слаб обхват, за да се осигури постоянна комуникация.
– Опростяване на организационната структура: До месец предстои опростяване на организационната структура на жп сектора.
– Забрана за движение в участъци без осигурителна техника: Въвежда се забрана за движение в участъците, в които няма работеща осигурителна техника.
– Строг контрол на почивките и забрана за втори трудов договор: Ще се спазват стриктно почивките на персонала по безопасност и ще има пълна забрана за полагане на труд по втори договор от служители, които отговарят за безопасността.
– Доклади за безопасност в проекти за модернизация: Всички проекти за модернизация и рехабилитация вече трябва да съдържат доклад за безопасност.
За да се справи с повторяемостта на нарушенията, ще бъде създадена база данни за текущото ниво на безопасността в железопътния транспорт и за нарушения на безопасността при ключовите длъжности. Това ще позволи по-ефективен контрол и предприемане на превантивни мерки. Освен спешните мерки, предвидени са и дългосрочни решения:
– Подмяна на остарели системи: Национална компания „Железопътна инфраструктура“ /НКЖИ/ трябва да изготви и предложи двугодишен план за подмяна на най-остарелите системи за управление на влаковата работа, с цел да се намали субективната намеса и манипулирането на данните.
– Образование и квалификация на персонала: Дългосрочните мерки предвиждат решаване на проблема с образователното и квалификационно равнище на персонала на ключовите за железопътния транспорт професии.
Вицепремиерът Караджов подчерта важността на строгия контрол и отчетност. След окончателно одобрение на плана, той ще очаква подробен план от всяко дружество за сроковете, в които мерките ще бъдат приложени. Ще се изисква и отчет на седмична база за напредъка.
На срещата в Mинистерството на транспорта и съобщенията, където бяха обсъдени мерките, участваха представители на важни институции и дружества, включително – „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД, „БДЖ – Товарни превози“ ЕООД, „Холдинг БДЖ“ ЕАД, Национална компания „Железопътна инфраструктура“, ИА „Железопътна администрация“, Борда за разследване на произшествията в жп транспорта и др.
Тези мерки представляват важна стъпка към повишаване на жп безопасността и намаляване на рисковете за пътниците и служителите в българския железопътен транспорт.
За още новини вижте ТУК
Присъединете се към нашия Телеграм