Закътана в близост до страничен път в предградията на Пекин, станцията за зареждане на батерии Xiaowuji, открита от компанията Sinopec, отваря нов раздел в историята си през декември 2023 г., предлагайки поглед към бъдещето на Китай, пише „Reuters“. Разполагаща със 70 точки за бързо зареждане на електромобили, машини за кафе и масажни столове, станцията е една от хилядите, изграждани от държавния петролен гигант в цялата страна, която се стреми да се адаптира към новия метод на шофиране.
Очаква се продажбите на електрически превозни средства на най-големия автомобилен пазар в света да съставляват 40% от 23-те милиона продадени автомобила през тази година. Прогнозите са, че търсенето на бензин в Китай ще достигне своя връх до 2025 г. и може да намалее наполовина до 2045 г., което прави стратегическата промяна наложителна за най-големите рафинерии и търговци на петрол в страната – Sinopec и PetroChina. Държавните петролни компании управляват общо около 50% от над 100 000 бензиностанции в Китай, а продажбите на горива представляват почти половината от приходите им.
„Националните петролни компании виждат каква е ситуацията и затова работят за адаптиране на своите бензиностанции към икономика с по-ниски въглеродни емисии,“, твърди Ерика Даунс, изследовател в Центъра за глобална енергийна политика към Колумбийския университет.
Други световни енергийни компании като Shell и TotalEnergies също се стремят да използват научените до момента уроци от по-малките пазари, които търгуват активно с електромобили преди тях, какъвто е случаят с Норвегия, и да ги приложат в много по-голям мащаб в Китай. Въпреки това, секторът на електрически превозни средства в Китай се характеризира с фрагментация на пазара, свръхкапацитет, ниско ниво на използване и загуби, което представлява предизвикателство за петролните компании, които се опитват да адаптират своите бизнес модели към него.
Наскоро, в един делничен следобед 54 от 70-те точки за зареждане на станцията Xiaowuji не са работели. Повечето от клиентите са били таксиметрови шофьори, един от които признава, че зареждането там е по-бързо, макар и малко по-скъпо, отколкото вкъщи.
Компанията Sinopec, която в края на 2023 г. ще разполага с 21 000 точки за зареждане, обяви, че е заделила тази година 18,4 млрд. юана (2,55 млрд. долара) за своя дистрибуторски сегмент за изграждане на интегрирана мрежа от енергийни станции, което е със 17,2% повече от миналата година. Гигантът планира да изгради 5 000 станции за зареждане до 2025 г.
PetroChina, която управлява 28 000 точки за зареждане чрез наскоро придобитото дъщерно дружество Potevio New Energy, обяви плановете си да увеличи капиталовите разходи за маркетинг и дистрибуция с 49,8% до 7 млрд. юана през 2024 г., като се фокусира върху комплексни станции, предоставящи петрол, газ, водород и електрическо зареждане. Компанията планира да изгради още 1000 станции за смяна на батерии на електрически превозни средства през тази година.
Всяка от тях има пазарен дял от приблизително 1% от 2,73 млн. обществени зарядни точки в Китай. И двете компании не пожелаха да отговорят на молбата за коментар.