Китайските търговци на дребно предлагат на американците изгодни покупки на дрехи

0
49
Магазин, дрехи
Магазин за дрехи. Снимка: Pixabay

Като заместваща учителка в средата на 20-те си години Линдзи Пулс споделя, че с удоволствие е открила модния свят на марката Shein преди повече от 10 години, привлечена от изключително ниските цени – връхни дрехи за няколко долара, рокли под 10 долара и безплатна доставка при поръчки над 29 долара, пише „Associated Press“. Пулс, която има свой личен блог, наречен „Have Clothes, Will Travel“ („Имам дрехи, ще пътувам„), се е присъединила към други инфлуенсъри, които представят евтините си, но модерни покупки в социални медии като Instagram и TikTok, допринасяйки за рязкото нарастване на популярността на марката Shein и други подобни марки. Компанията, която е основана в Китай и продава дрехи, произведени там, сега е най-големият търговец на дребно, олицетворяващ така наречената „бърза мода“ в САЩ.

„От моя опит знам, че имат доста добри дизайни за тези изгодни цени и широка гама от модели. САЩ се намират във фаза, в която „повече е по-добре“. Много хора искат да се сдобият с колкото се може повече дрехи за по-малко пари“, казва Пулс, която живее в Шиоктън, щата Уисконсин.

Мнозина се питат как е възможно стилният внос от другата страна на Тихия океан да е толкова евтин? Отговорът до голяма степен е свързан с търговското правило, известно като изключението de minimis, което позволява на пратки на стойност под 800 щатски долара да влизат в САЩ безмитно на човек дневно. С разрастването на онлайн пазаруването в световен мащаб това правило вече се подлага на съмнение и анализ. Докато американските купувачи се радват на своите изгодни покупки, законодателите от двете партии в САЩ се питат дали настоящите разпоредби позволяват на производителите да избягват изцяло митата, насочени към защита на американските компании, и да заобикалят законите, забраняващи вноса на продукти, произведени с принудителен труд, употреба на нелегални субстанции или опасни материали. В края на миналата седмица група от 40 законодатели призоваха министъра на вътрешната сигурност Александър Майоркас да преразгледа сериозно търговията, която се осъществява на принципа de minimis, тъй като според тях това улеснява и нелегалния внос на смъртоносни наркотици като фентанил в САЩ.

Ърл Блуменауер от Орегон, водещ демократ от Камарата на представителите, представи идеята за законодателство, насочено към преразглеждане на правилото de minimis по отношение на непазарни икономики като Китай. Законопроект, внесен в Сената, предвижда практиката да стане реципрочна. Китай, например, определя прага de minimis на около 7 щатски долара.

„Дупката в закона по отношение на de minimis е заплаха за американската конкурентоспособност, безопасността на потребителите и основните човешки права,“, заяви Блуменауер през декември.

Въпросната търговска практика обаче има и изявени защитници. Националният съвет за външна търговия, в който членуват големи спедитори като FedEx, UPS и DHL, както и онлайн търговци на дребно като Amazon и eBay, твърди, че ограничаването на използването ѝ ще оскъпи покупките за американските потребители и малкия бизнес. Според тях цената на дрехи на стойност 50 долара ще се удвои. В изявлението си Shein, която понастоящем е базирана в Сингапур, посочва, че е превърнала в свой приоритет спазването на митническото законодателство и законодателството за внос на страните, в които работи, включително изискванията на САЩ за пакетите, закупени съгласно принципа de minimis.

Въведен през 1938 г., принципът de minimis е имал за цел да улесни придвижването на малки пакети на стойност не повече от 5 долара, което днес се равнява на около 106 долара. През 1994 г. прагът е увеличен на 200 щатски долара, а през 2016 г. – на 800 долара. Тогава сенаторът Джон Тюн, републиканец от Южна Дакота, заяви, че законопроектът ще „даде възможност на повече американци да участват в световната търговия“. През 2023 г. за първи път през американските митници са преминали над 1 млрд. пакета, в сравнение със 134 млн. пакета през 2015 г. Към днешна дата Китай е най-големият източник на търговия на дребно за САЩ, на който се пада по-голямата част от близо 3 млн. малки пакета, които преминават всеки ден съгласно практиката de minimis, сочат официални данни.

Износът на Китай е нараснал само с 0,6 % през изминалата година, като повод за оптимизъм дава трансграничната електронна търговия, която включва, но не се ограничава до пакетите, търгувани чрез de minimis. Тези онлайн продажби са се разраснали с близо 20% през 2023 г., достигайки 1,83 трилиона юана, или 257 млрд. долара, което представлява почти 8% от общия износ на страната. САЩ са най-големият пазар, на който се падат повече от една трета от китайските стоки, закупени онлайн и изпратени в международен мащаб през 2022 г. – последната година, за която са налични официални митнически данни на Китай.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments