Китай нареди на своите местни власти да спрат проекти за публично-частно партньорство, определени като „проблематични“. Пекин замени 10% надбавка за бюджетни разходи за тези начинания с механизъм за проверка от своя страна.
Насоките бяха упоменати в документ на кабинета, който беше разпространен сред местните власти, политическите банки и държавните кредитори миналия месец, съобщиха пред „Reuters“ два независими източника, запознати с въпроса. Последните насоки не са докладвани преди.
Държавният съвет издаде подробни насоки за реформиране на модела на публично-частното партньорство (ПЧП) за първи път от стартирането му през 2014 г. и новината идва на фона на притесненията за въздействието на нарастващите дългове на кабинета върху икономиката на Китай.
Дългът на правителството достигна 92 трилиона юана (12,6 трилиона долара), или 76% от икономическото производство на Китай през 2022 г., спрямо 62,2% през 2019 г., според последните данни на Международния валутен фонд.
В опит да ограничи натрупването на по-нататъшен дълг, Пекин ще премахне регламент, позволяващ на местните власти да заделят до 10% от годишните си публични бюджетни разходи за тези проекти, обясниха източниците.
Прагът от 10% на разходите сега ще бъде заменен с преглед на всеки проект за ПЧП от държавните органи, казаха те. Този ход идва, след като многобройните разходи на местните власти за ПЧП достигнаха горната граница на прага през последните години.
Държавният съвет също поиска от местните власти да спрат „проблемни проекти“, идентифицирани при проверки, извършени от Националната сметна палата (NAO) по-рано тази година, и да се справят с установените проблеми, казаха източниците.
Проектите, определени като „проблематични“, са тези, изпълнени с нередности, включително при които механизмите за финансиране на местните власти (LGFV) се представят за „частен“ партньор, стимулирайки прекомерно натрупване на дългове, каза един от източниците.
В допълнение към тези мерки, всички проекти за ПЧП, които не са завършили процеса на наддаване за намиране на партньори до февруари тази година, ще трябва да бъдат спрени, казаха двата източника, които са запознати пряко с документа на Държавния съвет.
От 2014 г. Пекин популяризира модел на ПЧП за насочване на частни пари към публични инфраструктурни проекти, за увеличаване на капиталовите инвестиции, като същевременно облекчава тежестта върху силно задлъжнелите местни власти.
Но бумът на ПЧП разтревожи властите, които казват, че някои местни правителства са използвали публично-частни партньорства, държавни инвестиционни фондове и държавни обществени поръчки като „прикрити канали“ за набиране на дълг.