Днес Китай заяви, че планира да започне антидъмпингово разследване на вноса на рапица от Канада, след като Отава наложи мита върху китайските електромобили, което повиши цените на фючърсите върху рапичното масло на вътрешния пазар до едномесечен връх, предава „Агенция Ройтерс“.
Канада последва примера на Съединените щати и Европейския съюз и миналата седмица обяви 100% мито върху вноса на китайски електромобили и 25% мито върху вноса на стомана и алуминий от Китай. Ето какво се казва в изявление на говорител на Министерството на търговията:
„Китай силно осъжда и категорично се противопоставя на дискриминационните едностранни ограничителни мерки, предприети от Канада срещу вноса от Китай, въпреки противопоставянето и разубеждаването на много страни.“
Според становището Китай ще започне и антидъмпингово разследване на някои канадски химически продукти.
Повече от половината от рапицата, произведена в Канада, стига до Китай, най-големия вносител на маслодайни култури в света. Рапицата се използва като олио за готвене и в широк спектър от продукти, включително възобновяеми горива. Фючърсите на рапичния шрот на китайската стокова борса в Джънджоу скочиха с 6% до 2375 юана (333,56 долара) за метричен тон след съобщението, достигайки най-високата си стойност от 6 август насам.
Договорът за рапица на ICE с доставка през ноември спадна с 4,7% до 586,8 долара за метричен тон.
„Износът на канадска рапица за Китай се е увеличил значително и е заподозрян в дъмпинг, като през 2023 г. ще достигне 3,47 млрд. щатски долара, при 170% увеличение на обема на годишна база и непрекъснат спад на цените“, заяви министерството и добави:
„Засегнати от нелоялната конкуренция от канадска страна, вътрешните отрасли на Китай, свързани с рапицата, продължават да търпят загуби“
Цените на рапичния шрот в Китай са се понижили с 22% досега през тази година на фона на изобилното предлагане на маслодайната култура и нарастващото вътрешно производство. Ма Уенфън, старши анализатор в базираната в Пекин консултантска компания Beijing Orient Agribusiness Consultancy, коментира:
„В момента вътрешното потребление на (хранителни масла) не е голямо и има голямо предлагане на вътрешни запаси.“
Той уточни:
„Китай внася рапица предимно от Канада, следвана от Русия и Монголия.“
И допълни:
„Приходите от Канада нарастват с бързи темпове.“
Втората по големина икономика в света ще внесе 5,5 млн. тона рапица през 2023 г. на стойност 3,72 млрд. долара. Вносът от Канада съставлява 94% от общия обем.
За сравнение, по-голямата част от китайския износ на електромобили за Канада е от завода на Tesla в Шанхай и местните китайски фирми все още нямат голяма експозиция на този експортен пазар.
Вносът на канадски автомобили от Китай в най-голямото пристанище – Ванкувър, скочи с 460% на годишна база до 44 356 през 2023 г., когато Tesla започна да изпраща в Канада електромобили, произведени в Шанхай.
Китайският говорител заяви, че възнамерява да прибегне до механизма за уреждане на спорове на Световната търговска организация за съответните практики на Канада.
Канадското посолство в Пекин не е отговорило веднага на искането за коментар.
Алтернативни доставки
При предишни търговски напрежения Китай се беше насочил към канадската рапица. През 2019 г. той временно отстрани двама канадски износители на рапица, преди да премахне ограниченията три години по-късно.
Анализаторите заявиха, че Китай може да се обърне към Австралия и Украйна за алтернативни доставки, особено като се има предвид, че производството на рапица в Австралия е достатъчно.
Производството на рапица в Европа е засегнато от лошото време, докато търговията на Китай със селскостопански продукти с Украйна е ограничена. Оле Хоуе, директор на консултантските услуги в IKON Commodities в Сидни, изтъкна:
„Очакваме Китай да закупи по-големи количества от Австралия, ако ограниченията върху австралийската рапица бъдат облекчени.“
„Към момента износът на австралийска рапица за Китай е незначителен, само около 500 тона от началото на 2024 г.“, обясни Хоуе.
По думите му вносът на австралийска рапица в Китай е ограничен поради опасения от болестта „черна краста“.