Производителите на автомобили в Китай увеличават износа на хибридни автомобили за Европа и планират повече модели за ключовия пазар, разкривайки ограниченията на схемата на Европейския съюз за тарифиране на електрическите превозни средства, съобщава „Агенция Ройтерс“.
Последните тарифи за електромобили на блока, които имат за цел да защитят автомобилната му индустрия от потока евтин китайски внос, не се прилагат за хибридни автомобили. Това може да доведе до продължаване на експанзията в региона на големи марки като най-големия китайски производител на електромобили BYD, обясняват анализатори.
Някои производители също така преместват производството и сглобяването в Европа, за да намалят разходите около митата. Ето какво коментира по темата Муртуза Али, анализатор в Counterpoint Research:
„Увеличението се дължи на това, че китайските производители на оригинално оборудване се насочват към PHEV (plug-in hybrids) като начин да заобиколят новите тарифи на ЕС за вноса на BEV (battery-powered EVs) от Китай.“
Той очаква износът на хибриди от Китай за Европа да нарасне с 20 % през тази година и с още по-бързи темпове през следващата.
Тарифите на ЕС до 45,3 % върху вноса на китайски електромобили влязоха в сила в края на октомври, за да се противопоставят на несправедливите според Европейската комисия субсидии, които са помогнали за създаването на свободен производствен капацитет от 3 млн. електромобила годишно в Китай – два пъти по-голям от пазара на Европейския съюз.
Антисубсидийните разследвания на китайския внос на електрически превозни средства, които започнаха през октомври 2023 г., и забавянето на продажбите на автомобили в Китай поради икономическия спад накараха някои автомобилни производители да променят европейската си стратегия, за да се съсредоточат повече върху износа на хибриди, показват данните.
Хибридните автомобили, които се задвижват с комбинация от бензин и електричество, набират все по-голяма популярност, тъй като купувачите ги смятат за достъпен компромис между изцяло горивните и изцяло електрическите.
От юли до октомври месец износът на хибридни автомобили за Европа се е увеличил повече от три пъти до 65 800 единици спрямо същия период година по-рано, обръщайки тенденцията на спад на продажбите до началото на тази година и през 2023 г., според данни на Китайската асоциация за леки автомобили.
Това от своя страна помогна износът на хибриди с възможност за включване към електрическата мрежа и конвенционални хибриди да съставлява 18% от общите продажби на автомобили в Китай за Европа през третото тримесечие, удвоявайки се спрямо 9% през първото тримесечие. Делът на доставките на електрически превозни средства обаче е спаднал до 58% от 62% през същия период.
Тенденцията вероятно ще продължи да се засилва.
Китай, който изпревари Япония като най-голям износител на автомобили в света миналата година, подпомогнат от доминиращата си позиция в областта на електрическите превозни средства, засилва стремежа си към износ, за да се справи със свръхкапацитета в страната, твърдят анализатори.
Като се имат предвид 100-процентовите мита върху произведените в Китай електрически превозни средства в САЩ и Канада, Европа също е един от най-очевидните пазари за китайските производители на автомобили.
Европейската комисия не отговори веднага на искането за коментар относно нарастващия внос на хибридни автомобили от Китай.
Нови хибридни модели
Големите китайски автомобилни производители могат да нарушат европейския пазар на хибридни модели, доминиран от европейски и японски фирми, тъй като отговарят на нарастващото търсене на достъпни автомобили с по-добра икономия на гориво на фона на растящата инфлация.
BYD се изправя срещу Volkswagen и Toyota в Европа с първия си plug-in хибриден модел за региона – Seal U DM-i. Цената на модела започва от 35 900 евро (37 700 долара), което е със 700 евро по-малко от най-продавания PHEV модел на VW Tiguan и с 10% по-евтино от C-HR PHEV на Toyota.
Освен това обмисля производството на електромобили и хибриди в унгарския си завод, съобщава китайската официална медия China Auto News. Йейл Джан, управляващ директор в Automotive Foresight, изтъква:
„Сегментът би могъл да види по-голям потенциал за растеж с китайските автомобилни производители, които предлагат в Европа по-достъпни варианти, привлекателни за чувствителните към разходите потребители.“
SAIC, чийто износ на електрически превозни средства за ЕС е с най-висок допълнителен процент от 35,3 %, заяви, че планира продукти с различни системи за задвижване за европейския пазар.
Geely, вторият по големина производител на автомобили в Китай по продажби, пусна нов plug-in хибрид под своята марка Lynk & Co за Европа миналия месец.
„Неотдавнашното засилено въвеждане на електрифицирани хибридни модели на пазарите по света от световните автомобилни производители е в съответствие с изискванията на потребителите и тенденциите в покупките“, заяви Geely в отговор на въпроси на „Ройтерс“. Компанията не коментира търговските ограничения.
Японските автомобилни производители също се възползват от ръста на конвенционалните хибриди в Европа през тази година и решават проблемите си със свръхкапацитета в Китай.
Honda, която претърпя 29% спад в продажбите на автомобили в Китай през първите девет месеца на тази година, изнася два конвенционални хибрида, един хибрид с възможност за включване и един чисто електрически модел от Китай за Европа.
Макар че увеличаването на износа от Китай може да предизвика силна ценова конкуренция на европейския пазар на хибридни превозни средства, някои експерти предупреждават, че китайските фирми вероятно ще действат по-внимателно от страх да не предизвикат нов кръг от мита на ЕС.
„Ако BYD изнесе Qin Plus в Европа на цена от 20 000 евро, сигурен съм, че това ще предизвика ново земетресение“, каза Джан, визирайки своя хибриден седан.
Протестите в Грузия ескалират, полицията арестува опозиционни лидери