В най-кратки срокове Парламентът ще се произнесе по казуса със забавените плащания по договорите за текущ ремонт и поддръжка на пътища. След настояване на регионалния министър Гроздан Караджов депутати от управляващата коалиция внасят за разглеждане проект на решение, с което да се одобри разплащане на дължими суми по договорите за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа.
„Както вече обявих, има политическа воля за погасяване на част от задълженията към пътните фирми. Надявам се този проблем да бъде разрешен от Народното събрание още през следващата седмица“, коментира министър Караджов.
Решението ще даде възможност Агенция „Пътна инфраструктура“ /АПИ/ да разплати половината от дължимата сума за изпълнени дейности за текущ ремонт и поддържане, включително и на отделни пътни участъци, на мостови съоръжения и тунели. Ще бъдат платени и 100% от сумите за изпълнени дейности по контрактите за доставка и монтаж на ограничителни системи и пътни знаци, както и за полагане на хоризонтална маркировка.
В края на миналата година, при управлението на служебното правителство, са сключени споразумения за предсрочно прекратяване на договорите между АПИ и пътноподдържащите фирми. Според тях 4 от договорите изтичат в края на април 2022 г., останалите – в края на юни 2022 г. Това на практика означава републиканската пътна мрежа да остане без поддръжка от средата на тази година, защото процедурите по Закона за обществените поръчки за избор на нови изпълнители няма да са приключили. Заради това в проекта на решение на НС се предлага да се разреши на АПИ да продължи действието на изтичащите договори за текущ ремонт и поддръжка до избор на нови изпълнители след проведени търгове по Закона за обществените поръчки, но не по-късно от 30 септември 2022 г.
С решението на Народното събрание ще се избегне сериозният риск АПИ да се окаже в невъзможност да поддържа републиканските пътища, с което ще се застрашат животът и здравето на всички пътуващи у нас. То ще позволи на Агенцията да довърши и започнатите, но неприключили ремонти на републиканската пътна мрежа. Според споразуменията за предсрочно прекратяване на договорите те трябва да се изпълнят до 30 юни тази година, което за много обекти е нереалистичен срок.