От общо 649 участници, регистрирани в Общинските избирателни комисии, и 67 участници, регистрирани в Централната избирателна комисия /ЦИК/ – партии, коалиции, инициативни комитети и местни коалиции, 460 участници досега са подали своите отчети в Сметната палата, съобщиха от палатата.
До 8 декември 2023 г. /30 работни дни след изборния ден/ участниците в изборите на 29 октомври трябва да представят пред Сметната палата отчетите си за приходите, разходите и поетите задължения за плащане във връзка с предизборната кампания. Там, където е проведен балотаж, срокът за представяне e до 15 декември 2023 г.
Отчетът трябва да се изпрати от представляващия партията, коалицията или инициативния комитет на хартиен и електронен носител, придружен с извлечение от банковата сметка. Към отчета се прилагат декларациите за произход на дарените средства, когато са в размер над една минимална работна заплата, както и декларациите за произход на средствата, предоставени от кандидат или член на инициативен комитет, когато средствата надхвърлят една минимална работна заплата.
Отчетът се изготвя и представя по образец, утвърден от Сметната палата. Утвърдените образци на отчети са публикувани в Единния регистър по Изборния кодекс /EРИК/. Указания за съдържанието на отчетите могат да се видят на интернет страницата на Сметната палата в раздел „Контрол-избори“ – „Отчитане на предизборната кампания“.
При нарушение на изискването за представяне на отчет за приходите, разходите и поетите задължения за плащане във връзка с предизборната кампания, на лицето, което представлява партията или инициативния комитет, или на лицата, които представляват коалицията, се налага глоба от 2 000 до 10 000 лева. Сметната палата ще публикува на интернет страницата си отчетите до 15 дни след изтичането на срока за представянето им.
Когато декларираните приходи и извършените разходи във връзка с предизборната кампания са над 1000 лева, Сметната палата извършва одит за съответствие в 6-месечен срок от изтичането на срока за представянето на отчетите.
В срок от 30 работни дни след изборния ден в Сметната палата трябва да представят информация и доставчиците на медийни услуги, социологическите и рекламните агенции, както и агенциите за осъществяване на връзки с обществеността. Информацията е на хартиен и електронен носител и е за предоставените услуги на партиите, коалициите и инициативните комитети.