Не воювам със строителните фирми, заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова. Тя посочи, че са се срещнали и са започнали да работят по важните теми в краткия мандат на служебното правителство. Комитова коментира пред вестник „Строител“:
„Те са строили и ще продължават да строят за България. Установих, че от 2018 година за тази дейности всяка година са давани между – 1,5 и 2 милиарда лева. Проблемът е, че са давани не през санкция на парламента, а с министерски постановления от излишъци в бюджета. Тази строителна дейност е управлявана по много безотговорен начин. От години фирмите в пътния сектор зависят от един малък бюджет, от излишъци, от постановления, от това кой кога ще намери пари да им плати. Тази практика трябва да се премахне. Парите трябва да са сигурни, работата да е свързана с парите, които са определени по бюджет и да се спазват срокове и качество и т.н., защото противното означава хаос и огромен стрес.“
Комитова потвърди, че зимното поддържане на републиканската пътна мрежа е гарантирано и осигурено чрез споразумения с фирмите, които са работили досега. Тя подчерта, че има компании, които не са съгласни на споразумение, заради което са пуснати необходимите обществени поръчки. Регионалният министър уточни:
„Още през август предприехме актуализация на бюджета, за да осигурим 100 милиона лева за зимно поддържане и почистване за 2021 година, защото служебното правителство завари АПИ с напълно изчерпан бюджет към 30 април. Доволна съм, че успяхме да гарантираме пари за тази дейност. В договорите пише, че работата ще се заплати, когато АПИ има бюджет. Към днешна дата Агенцията няма бюджет и извършената работа остава висяща. Неслучайно ние пледирахме в Народното събрание /НС/, да уредим този въпрос, да подсигурим средства за тези компании, но това не се случи. Смятаме, че казусът трябва да се решава в Народното събрание, защото сме парламентарна република.“
Виолета Комитова счита, че след кризите, породени от пандемията от COVID-19, трябва да се повиши нивото на икономиката, като се инвестира в инфраструктурни проекти. Тя уточни, че е въпрос на финансови възможности на държавата да отдели средства, за да разгърне мащабни инфраструктурни проекти. По думите й отрасъл „Строителство” е много съществен дял на българската икономика. Министърът заяви, че е добре строителството да бъде разгърнато колкото се може повече в различни направления.
По отношение на Плана за възстановяване и устойчивост арх. Комитова посочва, че МРРБ участва с шест проекта. Най-големият от тях е за саниране на многофамилни жилищни сгради, като средствата за тях ще се получат след реформи. Тя допълни:
„При санирането на многофамилните жилищни сгради ще трябва да постигаме енергийни спестявания повече от 30%., а ако не ги постигаме с проекта – той няма да се одобри. В крайна сметка до днешна дата бяха санирани около 1 900 сгради, а бяха планирани 2 200 за 2 милиарда лева. Останалите 4 000 сдружения на граждани очакват своите обещания от 2016 година до днес. Тези сдружения ще могат да участват в новата програма, където по наши предварителни прогнози ще бъдат обновени около 1 000 сгради. Без да искаме, ще ги поставим в условия на конкуренция.“