Вчера отбелязахме Международния ден на гражданската авиация. Той е обявен през 1994 г. от ICAO (International Civil Aviation Organization – Международната организация на гражданската авиация). В същото време сме на път да изпратим една уникална по рода си година, която безспорно ще остане в историята с невижданата до този момент криза в авиосектора, предизвикана от разпространението на COVID-19 в световен мащаб. Това припомнят от Управителния съвет на новосъздадената Асоциация на Българската Авиационна Индустрия (АБАИ).
От организацията изпратиха отворено писмо до премиера Бойко Борисов с молба за среща в Министерски съвет, на която да присъстват представители на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Министерство на икономиката и министерство на финансите, както и представители на асоциацията. Апелът на превозвачите е да се обсъдят различните възможности за подкрепа от страна на държавата и в кратък срок да бъде взето решение за осигуряване на финансова помощ за българските авиокомпании, дружествата за техническо обслужване и дружества за наземно обслужване.
Припомняме, че в АБАИ, която беше създадена през октомври тази година, вече членуват близо 30 компании от българската авиационна индустрия. Припомняме също, че именно от тогава, светът е във втората вълна на пандемията, причинена от новия коронавирус. Подобно на първата, започнала през месец март, все повече страни по света затвориха границите си и ограничиха пътуванията, като отговор на избухването на вируса. Това доведе до драстичен удар върху авиационната индустрия в глобален мащаб и до отмяната на всички или голяма част от полетите на авиокомпаниите с цел постигането на контрол върху разпространението на COVID-19. Сериозни загуби понесе също и българската авиационна индустрия, заявяват в писмото от АБАИ.
От организацията припомнят, че именно авиацията носи сериозни ползи за бюджета и заетостта в страната. И допълват:
„Ние поддържаме и съществуването на редица други индустрии, като хотелиери, туроператори, автобусни компании, кетъринг, и т.н. Освен това, голяма част от пътниците пътуват в изпълнение на своите служебни задължения в различни индустрии, така че непряката полза, която осигуряваме за българската икономика, е огромна. В своята същност, авиационната индустрия представлява въздушната инфраструктура на страната, която е изградена изцяло от частни компании и частни инвестиции. Освен това, поддържането на съществуването на български авиокомпании и свързаните авиационни дружества е пряко свързано и с националната сигурност на страната.“
Осигуряването на безопасен въздушен транспорт обаче, е свързано от една страна с огромни инвестиции, но също и с необходимостта да се поддържат много на брой лицензи за дружествата и служители, които преминават през регулярни обучения.
В резултат от COVID-19 статистиката за 2020 се оказва черна и за авиационната индустрия в България, която понесе огромни загуби. Те от своя страна застрашават съществуването на компаниите предвид високите фиксирани разходи, както и законовите изисквания за финансова стабилност. Загубите на родните компании са официално представени в Официален доклад на ICAO. Общите стойности са в размер на 55%- 60% спрямо 2019 г.
Евентуални фалити на авиационни дружества биха довели до сериозен удар на цялата българска икономика, припомнят от АБАИ. Тодор Иванджиков – председател на организацията коментира:
„Отрицателните показатели, които бележат авиокомпаниите и летищата, както в България, така и в световен мащаб, за съжаление са видимата част от проблема в гражданското въздухоплаване. Защото авиацията е сложен за функциониране механизъм, чиято основна функция е постигане на високи нива на безопасност. Те се обезпечават от различни по своя характер и авиационно предназначение търговски дружества, каквито са въздушните превозвачи, организациите за техническо обслужване, операторите по наземно обслужване и редица други. В България към настоящия момент съществуват следните оправомощени от националните авиационни власти (Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“) субекти: 20 въздушни превозвачи, 26 организации за техническо обслужване по Част-145 на Регламент 1321/2014, 43 оператори по наземно обслужване (в т.ч. и петте международни граждански летища). Бих искал да използвам възможността да поздравя всички, ангажирани с развитието на българската авиационна индустрия. Да им пожелая много здраве и упоритост да продължават да се борят, въпреки всичко и въпреки всички обстоятелства в България. Надявам се, че тези, които трябва, ще вземат правилното решение, за да се радваме на едно по-светло бъдеще за българската авиация, респ. българската икономика още от следващата година.“