„Сключваните между потребителите и телекомите договори не са индивидуални, както операторите ги наричат, а предварително изготвени, типови договори. Тяхното съдържание потребителят не може нито да изменя, нито да предоговаря. Договорите с общи условия, обаче, трябва да бъдат проверявани за неравноправни клаузи, а обстоятелствата при подписването им – изследвани за нелоялни практики.“
Това напомнят от „Ние, потребителите“ във връзка с информацията за провела се среща между Комисията за защита на потребителите /КЗП/ и Алиансa на технологичната индустрия /АТИ/.
От потребителската платформа изтъкват още, че при изменение на общите условия операторите са длъжни да информират клиентите си в 7-дневен срок, в който всеки потребител има законово право да приеме или откаже направените промени, без да дължи обезщетения и неустойки. При неизпълнение на това задължение, на компанията следва да се наложи имуществена санкция, в размер от 1000 до 5000 лв. Санкциите за нелоялни практики пък могат да достигнат до 70 000 лв., съпътствани с мярката забрана за прилагането на конкретната практика в бъдеще.
„Ние, потребителите“ приветстват усилията на КЗП за посредничество между потребители и търговци, но за да са надеждно и ефективно защитени икономическите интереси на клиентите, Комисията трябва да осъзнае функциите си преди всичко на държавен контролен орган, който разполага с богат законов инструментариум и правомощия да установява и санкционира нарушенията на потребителското законодателство. Сред тях е и методът „таен клиент“, чрез който могат да се доказват нелоялни практики, за които потребители съобщават в свои жалби.
От платформата напомнят, че въпросът за индексацията на цените по действащи договори остава нерешен по справедлив за потребителите начин и както всяка година, така и в следващия период, ще доведе до ескалиране на напрежението между абонати и телекоми.
Във всички предоставящи тази услуга не се дава договора, който ще се подпише да се прочете, а се коментира от служител като се пропускат неприятните моменти….