Променя се концесионният договор на Летище София, въпреки несъгласието на опозицията. Това стана по време на днешното правителствено заседание, а транспортният министър Росен Желязков коментира:
„Възстановяваме баланса на концесията на летище София единствено чрез отлагане на годишни плащания. Те нито се опрощават, нито се намаляват. Същевременно, още този месец държавата ще получи първоначалното концесионно възнаграждение в размер на 660 милиона лева, които са предвидени в приходната част на бюджета.“
Няма основания да се твърди, че с промяната се ощетява държавата, коментира Жезков. Припомняме, че вчера соцлидерката Корнелия Нинова предупреди, че с промените управляващите от ГЕРБ залагат мини пред следващото правителство.
Днес ресорният министър напомни, че в продължение на 4 месеца е била извършена проверка и от Европейската комисия. Наред с това има потвърдена готовност за финансиране на проекта от 8 банки, като 4 от тях са международни финансови институции – ЕБВР, ЕИБ, Черноморската банка за търговия и развитие и Групата на Световната банка.
„Имаме подписан концесионен договор, който е правно валиден и обвързващ. Всички теми, тези, идеи, твърдения, политиканстване на тема мораториум върху нещо, което вече е факт, е правен нихилизъм и държавнически волунтаризъм. Който има желание в следващото управление, може да пристъпи към прекратяване на договора с всички последици от това“, заяви министър Желязков. По думите му при подобно развитие, държавата ще се лиши от 660 млн. лева, ще се създадат рискове за изпълнението на държавния бюджет, а също така най-голямото ни летище няма да има възможност да бъде конкурентно като тези в съседните държави.
Министър Желязков изтъкна, че в момента авиационният сектор е изключително силно и тежко засегнат от пандемията.
„Без концесионер рискът от управлението и експлоатацията ще остане в лицето на държавния летищен оператор.“, заяви Желязков и добави, че само за първите два месеца на тази година загубите заради силно намалелия трафик и силно намалелия пътникопоток при постоянни разходи на летището са в размер на 11 милиона лева.
„Всички държави членки на ЕС предприеха необходимите възможни мерки, за да подпомогнат своите авиационни индустрии.“
Министър Росен Желязков изтъкна още, че с днешното решение се приема също, че ще бъде извършван ежегоден мониторинг и при възстановяване на икономическия баланс, считано от 2019 година, ще бъде възстановено плащането на годишните възнаграждения.
Припомняме обаче, че в края на март за пореден път от авиосектора призовава правителството за финансова подкрепа. От Асоциацията на Българската авиационна индустрия (АБАИ) отбелязаха, че са получили нулевата подкрепа. Те изтъкват факта, че в условията на пандемия, европейските правителства са отпуснали безпрецедентна финансова подкрепа, за да запазят своите национални авиокомпании. Държавната финансова помощ е била подкрепена и от Европейската комисия. Същевременно България не е подкрепила авиационната си индустрия. От АБАИ твърдят, че не са предприети мерки за подпомогне авиокомпаниите, дружествата за техническо обслужване и наземните оператори.