Ограниченията за пътуване и спадът в търсенето на услугата поради разпространението на коронавируса принуди авиокомпаниите да отменят почти всички полети и временно да намалят броя на персонала си, пише BBC.
Virgin Atlantic ще отмени четири пети от полетите си, като преди това компанията е помолила служителите си да си вземат осем седмици неплатен отпуск. Други авиокомпании също са предприели драстични мерки, като бюджетните авиокомпании Ryanair и EasyJet са заземили по-голямата част от съоръженията си.
Собственикът на IAG на British Airways планира да намали капацитета на компанията си със 75% през април и май. Ваканционна компания Tui заяви, че ще преустанови „по-голямата част“ от своите операции, което ще засегне резервациите за пакетните туристически пътувания, както и круизните и хотелските резервации.
Броят на пътниците и резервациите спадна през последните седмици, тъй като страните затвориха границите си, а агенциите, които предлагат ваканционни пътувания ги отмениха.
„Рязък спад в търсенето“
Virgin Atlantic заяви, че ограниченията за пътуване са „ускорили рязкото и непрекъснато спадане в търсенето на полети“. Компанията заяви, че ще намали броя на услугите си, за да се съсредоточи върху „основните си маршрути“. Маршрутът по линията Лондон Хийтроу-Нюарк ще бъде незабавно замразен. От авиокомпанията добавиха още, че разходите трябва да се свият и в друг аспект. Персоналът ще бъде помолен да си вземе неплатен отпуск за осем седмици през следващите три месеца, като разходите ще се разпределят въз основа на шестмесечното им възнаграждение.
Virgin обясни, че прави това, за да избегне загубата на работни места, въпреки че предлага и доброволен пакет за обезщетение при съкращение на всички служители.
„Няма пари, които да постъпват в компаниите“, каза авиационният анализатор Джон Стрикланд, който предупреди, че авиокомпаниите могат да продължат да губят печалби, и то много бързо.
Масовото анулиране на полети в тази безпрецедентна ситуация могат да накарат пътниците да се чувстват несигурни в правата си. За тези, които тепърва предстои да излетят, това е сравнително лесно – трябва да им бъде възстановена сумата или в някои случаи да получат възможност за нова резервация на друга дата. Ако това е част от пакетна почивка, тогава цялата сума на почивката ще бъде възстановена. Отделна резервация на хотел ще изисква обаждане до хотела, молба за отсрочка или може би застрахователен иск за пътуване, ако полицата го покрива.
За тези, които се опитват да се приберат вкъщи, авиокомпанията има ангажимента да се погрижи за безпроблемното им пътуване обратно, в случай, че полетът им е бил отменен. Това може да означава полет с друга авиокомпания или да им се предостави друг вид транспорт. Ако ситуацията налага допълнителна нощувка, авиокомпанията трябва да заплати за това, както и за храната, от която пътниците се нуждаят. Въпреки това ангажимента от страна на авиокомпанията към пътниците приключва в момента, в който те приемат възстановената сума за отменен полет за връщане.
Началникът на International Airlines Group Уили Уош, който трябваше да се оттегли този месец, сега ще остане на поста си, за да управлява създалата се криза.
„Забелязахме значителен спад в резервациите, направени за нашите авиолинии и глобалната мрежа през последните няколко седмици и очакваме търсенето да остане ниско до лятото“.
„Ето защо правим значително намаляване на броя на нашите полети“, допълни още Уолш и обясни, че групата има гъвкавостта да направи допълнителни промени в графиците на самолетите, ако е необходимо.
Шефът на Ryanair Майкъл О’Лири се оплака, че правителствата са наложили ограничения за пътуване,, като в много от случаите, това е станало с ненавременно информиране.
„Ние организираме спасителни полети за репатриране на клиенти, дори в онези страни, където са наложени забрани за пътуване“, каза той.
От EasyJet заявиха, че са отменили допълнително значителен брой полети.
Тази информация се отразява и на цените на акциите на авиокомпаниите, като EasyJet, Ryanair и IAG са претърпели спад с около 20%.
Изпълнителният директор на EasyJet Йохан Лундгрен призова за намеса на правителството в подкрепа на авиационната индустрия.
„Европейската авиация е изправена пред несигурно бъдеще и е ясно, че ще е необходима координираната подкрепа на правителството, за да се гарантира, че индустрията ще оцелее и ще може да продължи да функционира, когато кризата приключи“, каза той.
Шефът на British Airways вече е казал на служителите си, че планира да замрази много полети „както никога досега“ и да съкрати част от персонала в отговор на ситуацията с коронавируса.
В обръщение към служителите, озаглавено „Оцеляването на British Airways“, Алекс Крус предупреди, че авиокомпанията е изправена пред „криза с глобален мащаб“.
Междувременно от управителния съвет на Virgin Atlantic също призоваха правителството на Обединеното кралство за повече подкрепа, включително и за отпускането на поне 7,5 милиарда паунда за спешни кредити в бранша.
Трябва ли правителството да спаси британските авиокомпании?
Коронавирусът е засегнал авиокомпаниите сериозно. Virgin Atlantic, авиокомпанията, основана и все още частично притежавана от Ричард Брансън, призова за отпускането на държавни средства за подкрепа на обща стойност около 7,5 милиарда британски лири, които да бъдат инжектирани в сектора.
Въпреки това авиокомпаниите не са единни в исканията си. IAG и British Airways очевидно не са поискали помощ и тази сутрин дори са посочили значителните си парични резерви – повече от 9 милиарда паунда.
Високопоставен източник от компанията IAG обясни, че има „по-добри ползи“ за парите на данъкоплатците от спасяването на авиокомпании, с което леко загатна, че визира позицията на Virgin Atlantic.
Главният изпълнителен директор на IAG, Уили Уолш, силно се възпротиви относно предложената помощ за компанията Flybe, с което става ясно, че той ще се бори за спасяването на Virgin Atlantic, която е пряк конкурент на British Airways, що се касае до доходоносни маршрути извън Хийтроу.
Какво ще направи правителството?
Еднократната намеса за спасяването на една авиокомпания би била необичайна, но експертите на авиокомпаниите смятат, че бордът на директорите вероятно ще помогне чрез спирането на пътническите такси или промяната във времето за плащане на националното застраховане и данъците.
Стрикланд описа намаляването на авиационните операции като „потресаващо“, като предупреди, че авиокомпаниите могат да загубят пари „много, много бързо“.
Предотвратяването на загубите чрез анулиране на полети и заземяване на самолети е едно, каза той, но авиокомпаниите са както капиталови, така и трудоемки структури, така че трябва да има подкрепа относно разходите, които не могат да бъдат избегнати, дори ако авиокомпанията в момента не извърша никаква дейност.
През уикенда скандинавската авиокомпания SAS заяви, че временно ще спре повечето си полети, докато не се подобрят търговските условия в авиационния бранш. В резултат на това авиокомпанията заяви, че временно ще съкрати до 10 000 служители или просто казано 90% от общата й работна сила.
Миналата седмица норвежките авиокомпании заявиха, че ще отменят 4000 полета и временно ще освободят от работа около половината от персонала си заради разпространението на коронавируса.
Превод: Глория Йорданова