Активистите на труда в САЩ казват, че големите търговци на дребно като Amazon и Walmart трябва да направят повече, за да защитят работниците си, тъй като нарастващите случаи на коронавирус съвпадат с празника на пазаруването, информира “BBC”. Те призовават, наред с други неща, за заплащане за опасности, платен отпуск по болест и по-добра комуникация за огнищата. Кампанията идва в момент, когато работниците от САЩ говорят за състоянието и загрижеността за здравето си. Работникът на Walmart Мелиса Лав заяви:
“Сътрудници като мен са уплашени.”
Кампанията за правата на работниците, стартирана в понеделник, беше организирана от United for Respect, организация с нестопанска цел за правата на работниците, която казва, че представлява над 16 милиона души в САЩ.
Отделно, профсъюзът UFCW, чиито членове включват работници на хранителни стоки и месопреработвателни предприятия, също призова работодателите да направят повече за защита на персонала. Президентът на UFCW Марк Пероне каза:
“Просто казано, работниците от фронтовата линия са ужасени, защото техните работодатели и избраните от нас лидери не правят достатъчно, за да ги защитят и да спрат разпространението на този вирус.”
“Тъй като празничното пазаруване започва този Ден на благодарността, вече наблюдаваме огромен прилив на клиентски трафик. Ако не предприемем незабавни действия в началото на тази празнична седмица, много повече важни работници ще се разболеят и по-трагичното – ще умрат.”
Лав, която е член на United for Respect и работи в Walmart в продължение на пет години, заяви по време на призив, организиран за репортери, че се страхува, че приливът на празнични купувачи може да превърне Walmart в център за „супер разпространение“.
“Работният черен петък тази година идва с очевидна опасност”, каза Лав, която е базирана в Калифорния. И добави:
““Не вярвам, че Walmart трябва да се опитва да привлече тълпи в магазините ни в петък и да рискува супер разпространител.”
Кортни Браун, друг член на групата, който избира хранителни стоки за Amazon, каза, че през последните дни компанията е трябвало да изпраща многократни известия за заразения персонал. Amazon повиши заплащането на персонала на фронтовата линия с 2 долара (1,50 паунда) на час, но тази политика приключи през юни. Браун, която работи в Ню Джърси, каза още:
“В момента това е нещото, което наричаме пуешки апокалипсис, където сме принудени просто да изтласкваме, колкото можем.”
Тя каза, че е щастлива, че има работа, но за Amazon “животът ми всъщност не означава много – това е просто средство за Безос да продължи да прави милиарди от нас”. Работниците заявиха, че компаниите са разполагали с повече средства, с които да защитят и компенсират работниците, отбелязвайки начина, по който печалбите са се повишили по време на пандемията, която е изместила покупките към основни неща и е затворила много по-малки конкуренти.
Допълнителни мерки за безопасност
Amazon и Walmart не отговориха на исканията за коментар в понеделник, но в миналото са защитавали своите практики. Walmart промени начина, по който се справя с отстъпките от Черния петък, предлагайки сделките онлайн и в продължение на няколко дни, за да се опита да избегне тълпата в магазините си.
Миналия месец Amazon заяви, че близо 20 000 души, или 1,4% от нейния персонал, в Amazon и Whole Foods, хранителния магазин, който притежава, са дали положителни резултати за Covid-19 в САЩ от началото на пандемията. В него се казва, че това е по-ниско, отколкото би се очаквало при по-широки нива на инфекция. От компанията потвърдиха:
“Като цяло сме въвели или сменили над 150 процеса, за да осигурим здравето и безопасността на нашите екипи, включително разпространение на над 100 милиона маски за лице, прилагане на температурни проверки в обекти по целия свят, налагане на засилени процедури за почистване на всички наши сайтове, и въвеждане на обширни мерки за социално дистанциране, за да се намали рискът за нашите служители.”
Повече от 250 000 души в САЩ са починали от коронавирус от началото на пандемията. През последните седмици броят на случаите, смъртността и хоспитализациите скочиха, което натовари здравната система и накара много места да въведат отново ограничения.
Някои големи търговци на дребно, включително Amazon и Walmart, постигнаха силни резултати тази година, тъй като много клиенти избраха да пазаруват онлайн, вместо да излязат в местния магазин.
Неотдавнашен анализ на института Брукингс, мозъчен тръст във Вашингтон, установи, че печалбите на компаниите в 13 от най-големите търговци на дребно в Америка са се увеличили средно с 39% тази година, докато заплатите за работниците от фронтовата линия са се увеличили само с 1,11 долара на час – “10% увеличаване на заплатите, които често са твърде ниски, за да отговорят на основните нужди на семейството”. Работниците заявиха, че добре осъзнават различията. Лав каза:
“Те затвориха корпоративния офис до юли 2021 г. заради вируса, като междувременно се очаква да продължим да рискуваме живота си, за да плащаме за големите им заплати.”