Некомпетентност и корупция по високите етажи тресе България във всеки сектор. Един от тях обаче остава встрани и поради престъпното нехайство могат да бъдат изгубени хиляди човешки животи. Става въпрос за българската авиация и престъпните практики, които оставят в ръцете на некомпетентни хора немалко човешки съдби. Историята е показателна за родната действителност, в която царува шуробаджанащината, договорките, парите под маса и затварянето на очи в името на вечното престъпно другаруване, пише „FrogNews“.
През юли 2019 г. генералният директор на Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) Патрик Ки се срещна с министъра на транспорта Росен Желязков. Срещата се осъществява на фона на един голям проблем – Унгария и България са на първите две места за опасна авиация. Изпреварва ни полската столица Варшава. Нивото в страната ни е сравнимо с това в африканските страни. Ки споделя тревогата си поради много нередности, установени в страната ни по отношение безопасността в авиацията у нас и спрямо сериозните последици, които може да има.
България дори може да бъде добавена в забранителния списък на въздушните превозвачи, опериращи в границите на Евросъюза. Именно през 2019 г. е бил даден последният жъл картон за родината ни. Властите у нас могат да го коригират като това пак ще се превърне в прецедент – става първата страна в ЕС, която изцяло влиза в „чакалнята на EASA“. Досега в други европейски страни само конкретни оператори са били включени във въпросния списък, но не и цяла държава. Той е сигнал, че България се наблюдава и може във всеки един момент да бъде включена в „черния забранителен списък“ за определен времеви период.
Основният проблем е свързан с ниското ниво на професионализъм и компетентност на служителите в структурите на националния контролен орган. В родната авиация има корупция, като хора без управленски качества са назначени за ръководители на отдели. Български оператори не се проверяват или властите си затварят очите за проблемите. Така фирмите продължават да изпълняват дейността си. Прокуратурата, транспортното министерство, ДАНС и всички отговорни институции са запознати за проблемите.
Пример е конкретен роден оператор, на когото е трябвало да бъде направен годишен одит, който е трябвало да стартира през септември 2020 г. За фирмата отговаря конкретен инспектор на ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГВА). В края на посочения месец е била издадена заповед от шефа на ГВА Христо Щерионов по правилата – инспекторът, председател и още 5-6 души инспектори да проведат одит. Цял месец обаче такъв не е осъществен, а операторът продължава да работи. Същевременно главният инспектор получава предупредително обаждане от мениджмънта на компанията. Одитът бил извършен, но с друг, сменен председател. На негово място сложили стюардеса с 2 години опит в ГВА, твърди пред „Студио Хъ“ експертът по авиационна безопасност и пилот Тодор Пенев. Той разказва още:
„Реформите започнаха, след моя сигнала до Софийска градска прокуратура и разследването върви. Човекът, който заплашиха по телефона – председателят на Комисията, вече е уволнен. Става дума за човек с 10-годишен стаж.“
„Изживявал съм това няколко пъти по времето на същото това правителство. По времето на Ивайло Московски изловихме пилоти и собственици на компании с фалшиви лицензи, предупредиха ме, носиха ми подкуп. Отказах. Московски много добре знаеше, че тези пилоти возиха по 100-200 пътници с фалшиви лицензи. Уволниха мен и други трима инспектори. Традицията се запази перфектно и при Росен Желязков. Ако знаете, че инспектор от ГВА е дал на един стюард да излита или на стюардеса да каца, ще се качите ли на самолета? Забранил съм на всички мои близки и приятели да не ползват. Същият инспектор работи в ГВА и в момента. Даде тест на италиански пилот на български език и го взеха“, споделя Пенев.