Твърденията за употреба на наркотици, подкупи, улесняване на вноса на наркотици и финансиране на тероризма от служители на земеделския отдел не можаха да бъдат разследвани поради пропуски в правомощията на Федералната антикорупционна служба, информира “The Guardian”.
Това е предупреждението на австралийската комисия за интегритет на правоприлагането (ACLEI) за парламентарно разследване на целостта на границите на Австралия.
В своето представяне ACLEI твърди, че припокриващите се отговорности на граничните институции и части от отдела по земеделие, които са извън неговия обхват, затрудняват полицията на границите на континента.
ACLEI има само частично покритие в Министерството на земеделието, водите и околната среда, с надзор над 1000 служители от ведомства, включително регионални мениджъри, онези, които се занимават с издаване на разрешения на кораби и товари, внесени в Австралия и тези, които имат достъп до интегрираната система за превоз на товари.
ACLEI представи “способността си да предотвратява и разследва корупцията в морските пристанища и летищата в Австралия, която е… оспорена” от пропастта в нейната юрисдикция.
“Това може да доведе до разкриване на предполагаеми лица, които представляват интерес, да бъдат изключени от разследване от страна на ACLEI, тъй като по време на действията служителят може да не е работил в конкретната област, обхваната от юрисдикцията на ACLEI”, се казва в съобщението.
В информацията бяха представени три казуса, включително твърдения за:
“Употребата на наркотици и неподходящото свързване от служител по селското стопанство, който инспектира пощата, се счита, че не са под юрисдикцията на комисаря по почтеността.”
“Приемането на подкупи за разчистване на пратки от селскостопански служител, който изпълнява задължения в инспекционните служби (се считаше, че не е под юрисдикцията на комисаря по почтеност, тъй като служител работи в износа, а не в потока за внос).”
“Улесняването на вноса на наркотици и финансирането на тероризма от служител по селското стопанство (се считаше, че не е под юрисдикцията на комисаря по почтеността, тъй като датата на предполагаемо поведение не съвпада с времето, когато служителят е заемал длъжности, считани за… юрисдикция.”
Говорител на ACLEI потвърди за примерите, че са “произтичащи от оценки и разследвания на ACLEI”. И също: “Те са … базирани на случаите на ACLEI в реалния живот.”
ACLEI твърди, че служителите в правоприлагащите органи имат достъп до чувствителна информация, дори и да не работят на първа линия, а също така са засегнати от “уязвимост”, която трябва да бъде определена чрез привеждане на цялата агенция в нейната юрисдикция.
ACLEI също така твърди, че припокриващите се отговорности затрудняват работата на агенцията, тъй като “уведомленията за твърдение за корупционно поведение на служители в пристанището и летището много често не се разграничават между агенциите”.
Типофоните като “някой на пристанище X помага да се преборят наркотици” са по-трудни за разследване от служителите на две агенции, които извършват гранични проверки, и със споделен достъп до системи като системата за управление на товари ICS на Министерството на вътрешните работи.
“Тясната взаимовръзка в работата на служителите на граничните агенции илюстрира значението на наличието на общ, непрекъснат надзорен режим за правоприлагащите органи на Общността в рамките на конкретна функция или среда”, се казва в съобщението.
ACLEI заяви, че корупцията на граничните служители “остава истинска и значителна заплаха в Австралия”. Институцията цитира факта, че от 146 препратки, получени през 2018-1919 г., 63 са свързани със земеделието и вътрешните работи, като по-голямата част от тях са за граничните функции.
“Няколко големи разследвания на ACLEI разкриха и доказателства, организираните престъпни групи активно набират и компрометират органите на реда и граничните служители, за да улеснят незаконните си операции.”
Представянето укрепва случая за опростяване на припокриващите се отговорности на австралийските гранични сили и служителите на земеделския отдел по биосигурност, както и призовава за разширяване на юрисдикцията на ACLEI.
От своя страна агенцията трябваше да бъде разширена в комисия за интегритет на Общността, съгласно алтернативното предложение на коалицията за антикорупционна комисия, поставено на дискусия от страна на политиците в страната.
Разследването на целостта на граничните разпоредби на Австралия е дългогодишна работа, започнала в 44-ия парламент и се рестартира в 45-ия и 46-ия парламент. Действията приключиха на 1 май.
Отделът по земеделие представи разследването като “продължаване на работата в тясно сътрудничество с ACLEI за укрепване на способността да открива, възпира и реагира на корупцията на границата”.
Въпреки твърденията, че корупцията не е системна, отделът даде примери за две успешно проведени дела през 2019 г. и две други дела, които в момента се водят пред съдилищата, свързани с лична печалба, неправомерен достъп до чувствителна информация и промяна на ограничени данни.
Отделът, води вътрешни разследвания, когато случаите не са от юрисдикцията на ACLEI, напомня изданието.
От институцията отчетоха “умерено нарастване на обвиненията и разследвания за измама и корупция през последните две години”, което приписва на подобрената му структура способност за успешно разследване в областта.
Отделът поиска законодателните промени да бъдат третирани като правоприлагаща агенция за придобиване на правомощия за обмен на информация и способността да управлява риска от измами в собствените си редици, като изисква от служителите да съобщават за неправомерно поведение и да се подлагат на случайни тестове за наркотици и алкохол.
Отделът също така предупреди, че “все повече се разчита” на независими изпълнители, които не са обхванати от юрисдикцията на ACLEI, въпреки че изпълняват подобни задачи, които определиха като “уязвимост” на самата институция.