Кой и какъв коледен бонус ще получи тази година?

Икономическата нестабилност влияе върху коледните бонуси

2
73
Коледен бонус
Коледен бонус. Снимка: Искра.бг

Традиционната 13-та заплата вече често се заменя с коледен бонус, но под 50% от компаниите в България планират да раздават такива през 2024 година. Според данни на Adecco България, които включват наблюдения върху над 300 компании от различни сектори като ИТ, аутсорсинг, телекомуникации, финанси, търговия и производство, практиките за бонуси варират значително.

В производствената индустрия размерът на коледните бонуси варира от 200 до 750 лева. Те често се изплащат като допълнение към месечното възнаграждение или под формата на ваучери за храна и подаръци.

В търговския сектор бонусите са по-щедри и могат да достигнат стойност между половин и една месечна заплата. Обичайно тези стимули са еднакви за всички служители в съответната компания. В ИТ и аутсорсинг секторите обаче икономическата нестабилност влияе върху решенията за допълнителни стимули. Компаниите в тези области са по-умерени в планирането на бонуси, въпреки че в предишни години тези сектори бяха известни със щедростта си.

Adecco България подчертава, че е важно да се прави разграничение между коледните бонуси и годишното допълнително възнаграждение. Докато коледните бонуси са символичен жест, свързан с празничния сезон, годишните възнаграждения се базират на индивидуалните и корпоративните постижения. Обикновено те се изплащат в периода февруари-май след приключване на финансовата година.

Все повече компании в България предпочитат да организират коледни партита и събития вместо традиционните парични бонуси. Тези инициативи често имат за цел да насърчат екипната ангажираност и да предложат на служителите възможност за социални взаимодействия. Друг популярен подход са събитията, насочени към корпоративната социална отговорност. Например, служителите участват в доброволчески инициативи, изработват символични подаръци или организират търгове, чиито приходи отиват за благотворителни каузи.

Тенденцията за изграждане на съпричастност към работодателската марка става все по-значима. Компаниите разработват стратегии, които не само стимулират служителите, но и насърчават социалната отговорност. По този начин работодателите създават баланс между финансови стимули и възможности за личностно развитие и екипна работа. Въпреки икономическите предизвикателства, българските компании продължават да търсят начини да ангажират служителите си. Макар коледните бонуси да са намалени, алтернативни подходи като социални събития и доброволчески инициативи помагат за поддържане на екипния дух и ангажираността на работното място.

Вдигат цената на хляба?

Абониране
Известие от
guest

2 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] Кой и какъв коледен бонус ще получи тази година? […]

trackback

[…] Кой и какъв коледен бонус ще получи тази година? […]