Продажбата на общински жилища често се превръща в „ябълката на раздора“ по време на срещи на Общинския съвет в Бургас. Причината за това е, че цената, на която биват продадени, се струва твърде ниска на някои от съветниците. Задава се въпросът кой има полза от тези продажби и може ли някой да се възползва неправомерно от тях?
…
В общински имоти живеят нуждаещи се граждани и техните семейства, като за това заплащат месечен наем в пъти по-нисък от установения на пазара. Общинските жилища могат да бъдат продадени на дългогодишните им наематели при тяхното желание и съгласието на Общинския съвет. За целта Общината възлага да се извърши данъчна оценка на имота, купувачът предлага цена по-висока от тази на оценката, а общинските съветници съгласуват сделката. Един от общинските съветници в Бургас – Константин Бачийски от ПП „СЕК“ – обясни пред репортер на Искра.бг какви могат да са проблемите на това общинските имоти да се продават на цени много по-ниски от пазарните.
Имало е случаи, когато хората имат разрешение да купят дадено жилище и го обявяват на пазара, с някаква разлика, и търсят клиент. Ако имотът е купен за 50 000 лева, а пазарната му цена е 80 000 лева, те го обявяват за 65 000 лева. Така цената е с 15-20% по-ниска от тази на пазара, а хората пак печелят от разликата. Това не е в интерес на общината при положение, че има опашка от хора, които чакат за жилища години наред.
Бачийски не твърди, че такива случаи са чести, но и недоумява как толкова сериозно затруднени финансово хора биха могли да си позволят закупуването на какъвто и да е имот. Заявява, че, ако състоянието им се е подобрило, те не би следвало да имат право повече да живеят там. Допуска възможността да теглят кредит, но това пак би изискало самоучастие от тяхна страна. В същото време одобряването им за кредит, както и евентуалното заплащане на месечните вноски след това, би било трудно, предвид финансовото им състояние.
Общинският съветник разбира решението някои общински имоти да бъдат продадени поради това, че са стари и са в тежест на общинския бюджет, но това не трябвало да се случва на толкова ниски цени. Чувства, че е отговорност на Община Бургас да защитава интересите на гражданите си и не ѝ е „задача да подобрява материалното състояние на определени лица“. „На пазара няма нито едно жилище на такива цени, независимо от състоянието“, допълни още той. По тази причина, когато видел цена с 30-40% по-ниска от пазарната, искал от Общинския съвет тя да се завиши с поне 10-15%.
Бачийски припомни и за недостига от жилища и дългите списъци с нуждаещи се, които чакат за такива. В тази връзка заяви, че забелязвал докладни записки предимно за продажба на общински жилища. В последно време имало и такива, чрез които на обезщетение се давали парцели, за да може впоследствие да се добавят още имоти към жилищния фонд. Тази практика била започната отскоро и се случвала сравнително рядко. Към 30 юни 2017 ОП „Общински имоти“ са управлявали 799 жилищни имота за настаняване на граждани с установени жилищни нужди.
Повод за разглеждането на темата в подробности стана поредната продажба на общинско жилище на ниска цена, за която ви бяхме разказали от Искра.бг. Ставаше въпрос за апартамент в кв. „Изгрев“ със застроена площ 77,69 кв.м. Данъчната му оценка бе 46 655,90 лева (около 300 евро/кв.м.), а купувачът ще го вземе за 82 150 лева (около 450 евро/кв.м.). Справка в един от водещите сайтове за имоти (imot.bg) показа, че средните цени на предлагане на жилищна площ в същия квартал са 740 евро/кв.м.
От Искра.бг се допитахме и до строителен предприемач, пожелал анонимност. Той също потвърди, че имоти в кв. „Изгрев“ се продавали за поне 700 евро/кв.м, като изключение правели панелните блокове (в какъвто е и продаваният имот), където цените били около 650 евро/кв.м.. В тази връзка предприемачът заяви, че цена от „200 евро надолу е наистина ниска“. Кой печели от тази разлика не може да се каже със сигурност.
В общински жилища се настаняват нуждаещи се граждани и техните семейства, които нямат имоти и чийто средномесечен доход (на член от семейството) е не по-висок от минималната работна заплата за страната (610 лева). Пълните условия могат да се открият в чл. 4 от „Наредба за условията и реда за установяване на жилищните нужди на граждани, настаняване под наем и продажба на общински жилища“. Настаняването в такова жилище се извършва за срок до 5 години, с еднократна възможност за удължаване на срока с още до 5 години. Ограничението не е в сила за хора с трайни увреждания, както и семейства с остри социални и здравословни проблеми, се пише в чл.18, ал.4 от същата наредба.
За да може да бъде закупено общинско жилище от неговия наемател е необходимо, според чл.37, той: да е български гражданин; да отговаря на условията за настаняване в общинско жилище за граждани с установени жилищни нужди; да е наемател на общинско жилище на основание настанителна заповед за жилище не по-малко от 5 (пет) години без прекъсване; да отговаря на нормите за настаняване по чл. 19; да е направил писмено искане за закупуване до кмета на общината; (изм. Протокол №7/26.01.2016 г.) да няма задължения за наем и консумативни разноски; да няма задължения към общинския бюджет.