Днес ще се проведе среща на министерството на туризма с всички туроператори и хотелиери, които са работили с „Томас Кук“ за това какви биха били последиците и какъв е точният брой туристи и хотели, които са били засегнати от фалита на компанията.
В България до момента има информация за около 2500 туристи, които са пристигнали през компанията „Томас Кук“. Предприети са действия за връщането им във Великобритания, което ще е за сметка на британски гаранционен фонд.
„Със сигурност този фалит ще доведе до сериозни проблеми със сезон зимен и летен през тази година. И тепърва ще идват разговорите и за дъщерните фирми на „Томас Кук“ в Германия, Полша и други страни“, заяви в понеделник министърът на туризма Николина Ангелкова.
Фалитът на втория най-голям британски туроператор ще се отрази тежко на българския туристически бизнес. Компанията държи 50% от полетите към летищата на Бургас и Варна.
Председателят на организацията на собствениците на хотели Пламен Копчев предвижда, че банкрутът на „Томас Кук“ може да доведе до фалити на хотели и у нас, „защото това са огромни суми, които не се знае кога ще бъдат платени“. „40 и няколко хотела работят с „Томас Кук“, заяви той пред Би Ти Ви.
В България засегнати от фалита на британския туроператор са около 2500 туристи. Повечето от тях са на почивка в Слънчев бряг, малка част са на Златни пясъци.
Всички полети на британския туроператор до началото на октомври от Бургас и Варна са отменени. Някои от туристите, пътуващи в понеделник, разбраха на летището, че самолет няма. Представителят на компанията увери, че всички пътници ще бъдат извозени, макар и със закъснение. Полетите се пренареждат ден за ден.
„Ще се изпълняват от друга авиокомпания. „Титан Еъруейз“ поема полетите на „Томас Кук“ за извозване. До края на полетната програма са не повече от 2300 човека“, казва Симона Тевия, представител на „Томас Кук Еъруейз“.
„Томас Кук“, която има 178 години история, се нуждаеше от около 250 млрд. долара за да продължи да функционира и до последно правеше опити да си ги набави чрез частни инвеститори.
Практиката на „Томас Кук“ е да се разплаща 60 дни, след като туристът е напуснал хотела, а понеже компанията приключва финансовата си година през септември, обикновено разплащанията се правят на 1 октомври, разказва хотелиерът Ростислава Димитрова.
Нейният хотел работи от създаването си с „Некерман“, а след това с „Томас Кук“, който я придобива. В момента фалиралият британски туроператор дължи 1.5 млн. евро. В момента в хотела все още има 209 туристи на британския туроператор
Ростислава Димитрова е получила уверение от „Томас Кук“, че ще получи дължимите ѝ плащания през октомври.