Красимира Хаджииванова: От първи клас децата ни са окуражавани да наизустяват невероятни тъпотии в училище

20
27440
Красимира Хаджииванова
Красимира Хаджииванова. Снимка: Facebook

Емоционален коментар на тема българско образование блогърът и съосновател на платформата „Майко Мила“ Красимира Хаджииванова във Facebook. Тя засегна актуалния казус с резултатите от PISA, според които българските ученици показват слаби резултати по математика, четене и природни науки.

Хаджииванова дава пример със своя син, който е второкласник, а в училище е принуден да изучават остаряло съдържание по предмета „Информационни технологии“, който има нужда от ежегодно актуализиране. Публикуваме пълния ѝ коментар без редакторска намеса: 

„Вчера слушах Янка Такева да обяснява как нашата образователна система въобще не била лоша – давала възможно най-доброто на учениците, реално резултатите от PISA също не били толкова лоши, и въобще какво сме се толкова разтревожили за тия глупости.

И днес моят син ми носи това.

Тест
Тест. Снимка: Красимира Хаджиинова, Facebook
Тест. Снимка: Красимира Хаджиинова, Facebook
Тест. Снимка: Красимира Хаджиинова, Facebook

Той е във втори клас и е представител на едно съвършено нормално поколение деца, растящо във време, в което вече има летящи коли и в което скоро – демек, в рамките на моя живот – вероятно ще има граждански полет до Марс.

Това поколение обаче същевременно е попаднало и в онзи отрязък от пространствено-времевия континуум, в който второкласниците в България получават ТОЗИ (практически!) тест по Информационни технологии в ИНОВАТИВНО столично държавно училище.

Тестът оценява практическите знания на 8-годишни деца за „номерираните части на компютърната система и какво е нейното предназначение“, като особено ме впечатли изискването тези деца да могат да обяснят писмено, че:

– „мишка се използва за щракане, избиране, показване на икони, движими обекти и информация“
– от тонколоните (???) излиза музика
– как се управлява компютър – „включва се“ като първа стъпка и после се зарежда MS Windows (друго – не)

Има и снимки на диск и флаш памет, защото днешните деца най-много имат нужда практически да знаят, че флашката и дисковете са носители на информация, и лятото, ако се запознаят на морето с връстници от Испания например, да им вземат акъла с познанията си за калкулаторите, като носители на цифрова информация.

Нямам търпение детето да се върне някоя вечер вкъщи и да ми каже:

„Скъпа майко, отивам да си включа компютърната система, да заредя MS Windows, да щракна с мишката и да получа сведения за околната среда и животните“ и след това да нарисува калкулатор и тенджера под налягане.

Какво искаме от тези деца да покажат на PISA и генерално в живота?

Те от първи клас са окуражавани да рецитират и наизустяват невероятни тъпотии, в пети скачат в дълбокото с учебници, писани от хора, които последно са общували с деца преди двеста години, принуждавани са да посещават магични частни уроци и курсове, в които продължават да наизустяват още глупости и данни извън всякакъв реалистичен житейски контекст, за да влязат в ЕЛИТНА гимназия или техникум, където да продължат да правят същото, и накрая животът да ги изплюе на 18 без да могат да обяснят за чий беше всичко това в последните 12 години.

Повечето деца на 8 години боравят свободно с всякакви електронни устройства, плейстейшъни, с плота на печката, снимат видеа и от три години използват свободно гласовото търсене в Гугъл, за да си намират каквото им трябва.

Каква флаш памет, какви цифрова информация, какви тонколони, като част от компютърната система? Че и оценка има на теста – за да са ясни пропуските в безценните знания.

В началото на годината синът ми донесе и тетрадка по същия предмет с ДИКТОВКА по съставните части на компютърната система.

Драскал, писал, мишки, периферия, монитори – и аз го питам: а компютри имате ли? А той: Ааа, ми не, те са на ремонт.

Викам – ясно, вие сте като във вица с басейна, ще ви пуснат и вода следващия път.
Но нали тамплиерът вика, че това си било напълно нормално и въобще не е зле – ние какво можем да направим, освен да си заредим MS Windows-а, да надуем тонколоните и да се хвърлим в някаква друга вселена, където децата реално учат някакви полезни и смислени неща, и после ги използват в живота си, в който декламирането на данни за флаш паметта, баба Илийца и нравствените устои на българката не са основополагащи фактори за успех.

P. S. Ъпдейт от 07:30 сутринта – трябвало да се подпиша под резултатите на теста и той да го върне в училище. Тази сутрин също така забелязах и провала му в игрословицата по Компютърни технологии, според която детето, родено през 2015-та година, не е забелязало, познало и оградило думата ДИСКЕТА. Дискета аз, като човек, работещ в интернет от 2001-ва година, последно сигурно съм виждала на живо през 2003-та – 12 години преди той да се роди.“

Абониране
Известие от
guest

20 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments
Цезар
Цезар
1 година по-рано

Учителите реваха за големи заплати, но истината е, че голяма част от тях отиват на работа с цел да избутат деня и просто не им се занимава грам.

Preslava 80
Preslava 80
1 година по-рано
Reply to  Цезар

Ами, изобщо не съм съгласна. Учителят преподава това, което е по тематично разпределение. Друг е въпросът, че в тия учебници наблъскаха един куп глупости и премахнаха стойностните неща. Вие в детската градина спомняте ли си „Балончето и куклата с розовата рокля“? А за „Дай ми водица“? А за автор като Петър Бобев и „известната“ му творба „Непослушното яребиче“? И всичко това за деца в детска градина. По наше време в пидготвителна група наистина ни готвеха за първи клас – наклонени чертички, лулички, ченгелчета сега по 4 педагогически ситуации на ден и пак нищо не знаят. Истината е, че тези познавателни… Прочети още »

сплинтър
сплинтър
1 година по-рано

че замислете се кой има интерес от нискообразован електорат и ще си дадете отговори на всички въпроси, свързани с образованието у нас

Генова
Генова
1 година по-рано

Учител съм в Пловдив и мога да потвърдя, че програмата е пълна с безумно съдържание. Но също така е редно да се отбележи, че много от колегите полагат старания да поднесат максимално актуализирана и полезна информация на децата. Истината е, че по цялата верига има гнили брънки – родители, ученици, учители и чак до МОН, откъдето идват основните проблеми.

Ава
Ава
1 година по-рано
Reply to  Генова

Генова, аман от родители разбирачи, оплюващи учителите. А те работят по правила с наличните учебници и задължения да пускат децата учили-недоучили нагоре.

Еми
Еми
1 година по-рано

А тези 3 годишни щом използват гласов рекорден, с какъв речников запас от думи се изразяват?КАК е постигнато (с пренебрегване от страна на родителите им)И като им е пълна главицата с информация която не знаят как да използват не им ли гърми мозъка(изпушва).И после са ЕКРАННИ ДЕЦА С ДИАГНОЗА АУТИЗЪМ!

Preslava88
Preslava88
1 година по-рано
Reply to  Еми

Не съм съгласна. Моят син на 2 години говореше като сегашните на 5 (сега е на почти 7). Все още има хора, които се интересуват от децата си и носят птговорност за тях за разлика от други, които ги захвърлят в детската градина и чакат учителят да им свърши работата.

Проданов
Проданов
1 година по-рано
Reply to  Preslava88

Тук истината е някъде по средата.. Не може да оставиш детето си да не бъде в крак с технологията, защото тя е навсякъде. В същото време не можеш и да го оставиш да се зомбира по цял ден в екрана, тъй като наистина има опасност да му спреш развитието и социалните способности. Има много интересни проучвания на тази тема. Истината е, че в момента хората не могат да смогнат на огромния технологичен скок и да се адаптират към правилата, които се изменят всеки ден…

Нели Желязкова
Нели Желязкова
1 година по-рано
Reply to  Еми

Като пишете какво ли не в тези форуми,защо си мислите,че някой ви чете голямото „откритие“.
Станете учител и ще разберете,че всичко е една диверсия,!

Надя
Надя
1 година по-рано

Защо мислите, че децата растат при еднакви условия и имат еднакви възможности? Някой нямат тел.до 5-6 клас, камо ли да има компютър и съответните познания!

Meri
Meri
1 година по-рано

Не ми е ясно само преждеговорившите в коя действителност са събрали наблюденията си? Защото или всичко се представя като от „3 века преди Христа“ или все едно са току-що слезли от „граждански полет от Марс“! Може ли просто за да бъдеш интересен в интернет пространството да се правиш, че не забелязваш истинския живот и света, такъв какъвто е в този момент – тук и сега! Ами да, това е България – има от всичко по много! И правилно и грешно, и иновативно и консервативно. Въпросът е не просто да констатираме нередностите и да ги критикуваме, а какво правим за да… Прочети още »

Моника Велкова - учител
Моника Велкова - учител
1 година по-рано
Reply to  Meri

Така е.

Учител
Учител
1 година по-рано

Така е. От години – срам пред деца и родители! От години – некадърно съставени учебни програми, още по-некадърно написани учебници, отдавна остарели и неадекватни. Работи се със стари компютри – втора употреба, дарения. По две, три деца работят на един компютър.
Бумащина и зверски административен тормоз! Обаче! „Валят“ напоително европейски програми и проекти, здраво се „усвояват“ много, много пари!

Учител
Учител
1 година по-рано

И не мислете, че учителите – мълчим! Толкова години сигнализираме, настояваме на всички нива. Хора, всичко се „замита под килима“ от: нашите министри, нашите издателства, нашите хора и чрез нашите пари!
Признавам, вече нямам надежда!

Елица Цветкова
Елица Цветкова
1 година по-рано

Моята дъщеря е в 7 клас в момента. На последната родителска среща, на която присъствах, родителите нападаха класната и я обвиняваха, че „тормози“ децата с домашни. В същото време голяма част от тях допускат елементарни правописни грешки, затрудняват се, когато им диктуват, а някои дори сричат. Кофти поколение се задава, пригответе се!

Златт
Златт
1 година по-рано

Знаете ли какви хора пишат учебниците? По-голяма част от тях от студентската скамейка са станали университетски преподаватели и много малко време са прекарали в класната стая. Когато става въпрос за реформи в образованието само се сваля материал от по-горен клас в по-долен. Как да изговори едно дете в 4 клас думата ,,архиепископия,,, като възрастен трудно я произнася. Друго е , че се препуска по материала и няма време за нищо. Ако се облекчи обема от знания, ще има време и за практически задачи. Никой не пита учителите, дали децата успяват да усвоят знанията за съответния клас. Учителят няма право да… Прочети още »

Angry
Angry
1 година по-рано

А за това, че от МОН отдавна се смъква учебното съдържание от големите във все по-малките класове, защо не се говори? Това, което някога се е учило в 10 клас, сега се учи в 6-7 примерно. Децата не са дорасли да разберат учебния материал, като висшата математика учена в 8 клас по безумно тъпи учебници препускащи всеки ден в нов урок, без изобщо да има време за затвърждаване и упражнения! А то да беше само математиката – с мед да я намажеш! Така е по всеки един предмет. Защо никой нищо не казва за това? А в същото време марионетният… Прочети още »

България
България
1 година по-рано

Много пари се крадат за образованието на децата. Къде са парите от Европа за децата в България ????

Елтимира
Елтимира
1 година по-рано

За съжаление мнооого вярно, нооо…уви…Аз имам син-трети клас и темата за образователната система ми е много болна…и това като всичко останало в БГ е пълна ненормалщина…

Траяна
Траяна
1 година по-рано

Не знам за информационните технологии, но съм начален учител 25 години. Всеки следващ випуск идва все по зле подготвен, липсват навици за самостоятелност и умения за общуване