Служебният министър на транспорта и съобщенията Красимира Стоянова опроверга твърденията, че печелившите железопътни линии са предназначени за частни превозвачи. Тя подчерта, че процедурата за възлагане на обществени превозни услуги е отворена за всички, включително и за БДЖ, като основната цел е повишаване на качеството на услугите.
Министър Стоянова обясни, че железопътната мрежа ще бъде разделена на три лота, за които ще бъдат сключени осемгодишни договори. Трите обособени позиции са:
– София – Пловдив – Бургас
– София – Горна Оряховица – Варна
Планирано е договорите да влязат в сила от 2026 г., като целта на разделението е да се стимулира конкуренцията и да се предостави най-добрата услуга за пътниците. Министър Красимира Стоянова увери, че реформите няма да доведат до загуба на работни места в железопътния сектор. Разделението на лотове е стъпка към подобряване на качеството на превоза, без това да застрашава служителите в сектора. Тя изтъкна, че „добър железопътен транспорт се прави с отваряне на пазара – който е най-добър, да предоставя най-добрата услуга.“
Министърът подчерта, че БДЖ може да участва в процедурата за всяка една линия и няма предназначаване на определени лотове или линии за частни превозвачи. Това отразява принципа за равнопоставеност и прозрачност в процедурата.
Реформите в железопътния транспорт на България целят осигуряването на качествени услуги за пътниците, без да се засягат работните места в сектора. Разделянето на мрежата на лотове и отварянето на пазара за конкуренция са стъпки към модернизиране и ефективност.