
Кампания за защита на личните данни нарече новите правила на Google за проследяване на хора онлайн „явно пренебрегване на потребителската конфиденциалност„. Промените, които ще влязат в сила в неделя, позволяват така нареченият „пръстов отпечатък„, което дава възможност на онлайн рекламодателите да събират повече данни за потребителите, включително техните IP адреси и информация за устройствата им.
Google твърди, че тези данни вече се използват широко от други компании и продължава да насърчава отговорното използване на данни.
Въпреки това компанията преди време бе категорично против този вид събиране на данни, като в блог пост от 2019 година заяви, че пръстовия отпечатък „подкопава избора на потребителите и е грешно„.
Въпреки това, в пост, обявяващ новите промени в правилата, Google заяви, че начинът, по който хората използват интернет – като устройства като смарт телевизори и конзоли – прави по-трудно таргетирането на реклами към потребителите, като се използват традиционни методи за събиране на данни, върху които потребителите имат контрол чрез съгласие за бисквитки.
Компанията твърди също така, че повече опции за конфиденциалност осигуряват безопасност на потребителите.
Google заяви в изявление за BBC: „Технологиите за подобряване на конфиденциалността предлагат нови начини за нашите партньори да успеят на новопостъпващите платформи… без да компрометират потребителската конфиденциалност.„
Но противниците на промяната заявяват, че пръстовия отпечатък и събирането на IP адреси са удар върху конфиденциалността, защото потребителите трудно могат да контролират какви данни се събират за тях.
„Като позволява пръстовия отпечатък, Google е дала разрешение на себе си – и на рекламната индустрия, която доминира – да използва форма на проследяване, която хората не могат да спрат„, каза Мартин Томсън, отличен инженер в Mozilla, конкурент на Google.
Какво е пръстов отпечатък?
Пръстовия отпечатък събира информация за устройството и браузъра на човек. Целта – да създаде профил на този човек. Информацията не се събира изрично с цел реклама, но може да бъде използвана за таргетиране на конкретни реклами на базата на данните на потребителя.
Например, размерът на екрана или езиковите настройки на човек са нужни за правилното показване на уебсайт. Но когато това се комбинира с времевата зона, типа на браузъра, нивото на батерията – и много други данни – може да се създаде уникална комбинация от настройки, която улеснява разпознаването на кой използва уеб услугата.
Тези детайли, заедно с IP адреса на някого – уникалният идентификатор, използван от интернет устройствата – бяха преди забранени от Google за таргетиране на реклами.
Кампания за защита на личните данни заявява, че за разлика от бисквитките, които са малки файлове, съхранявани на локално устройство, потребителите нямат почти никакъв контрол върху това дали ще изпратят информация за пръстов отпечатък на рекламодатели.
„Като изрично позволява техника за проследяване, която преди това описваше като несъвместима с контрола на потребителите, Google подчертава своето продължаващо приоритетизиране на печалбите пред конфиденциалността„, заяви Лена Коен, технолог в Electronic Frontier Foundation.
„Техниките за проследяване, които Google твърди, че са съществени за онлайн рекламата, също така излагат чувствителната информация на индивидите на данни търговци, компании за наблюдение и правоохранителни органи„, добави тя.
„Неразумна“ промяна
„Моят аргумент е, че пръстовия отпечатък е малко в сивата зона„, казва Пийт Уолъс от компанията за рекламни технологии GumGum.
„Трябва ли хората да се чувстват комфортно да бъдат в сивата зона на конфиденциалността? Аз бих казал не„, добавя той.
GumGum, която е работила с BBC по рекламни кампании, разчита на нещо, наречено контекстуална реклама, която използва други данни точки, за да таргетира реклами на онлайн потребители, като ключови думи на уебсайта, на който се намират, а не лични данни.
Уолъс казва, че разрешаването на пръстов отпечатък представлява промяна в индустрията.
„Пръстовия отпечатък изглежда, че поема много по-бизнес ориентиран подход за използването на потребителски данни, а не потребителски ориентиран подход„, казва той.
„Този род колебания, по мое мнение, е вреден за пътя, по който индустрията изглеждаше, че ще върви към това да постави конфиденциалността на потребителите на първо място.„
Той добавя, че се надява рекламните технологии компании да стигнат до заключението, че „това не е подходящ начин за използване на потребителски данни„, но очаква те да гледат на пръстовия отпечатък като на опция за по-добро таргетиране на реклами.
Рекламата е основата на интернет бизнес модела и позволява на много уебсайтове да бъдат свободно достъпни за потребителите без те да трябва да плащат директно за достъп. Но в замяна потребителите често трябва да се откажат от лични данни за себе си, така че рекламодателите да могат да им показват релевантни реклами.
Британският орган за защита на данни, Information Commissioner’s Office (ICO), заяви, че „пръстовия отпечатък не е справедлив начин за проследяване на потребителите онлайн, защото вероятно ще намали избора и контрола на хората върху това как се събират техните данни„.
В блогпост през декември, изпълнителният директор на ICO по регулаторния риск Стивън Алмонд написа: „Ние считаме, че тази промяна е неразумна.“ Той добави, че рекламодателите и компаниите, които решат да използват тази технология, ще трябва да покажат как спазват законите за данни и конфиденциалност в Обединеното кралство.
„На базата на нашето разбиране за това как се използват техниките за пръстов отпечатък за реклама, това е висока бариера за изпълнение„, написа той.
Google каза в изявление: „Очакваме с нетърпение по-нататъшни разговори с ICO относно тази промяна в политиката.„
„Знаем, че данни като IP адреси вече се използват широко от други в индустрията днес и Google е използвал IP отговорно, за да се бори с измамите в продължение на години.„
Прессъобщение добави: „Продължаваме да даваме на потребителите избор дали да получават персонализирани реклами и ще работим с индустрията за насърчаване на отговорното използване на данни.„
За още новини вижте ТУК
Присъединете се към нашия Телеграм