Криза за кадри в железниците: 2000 са незаетите места, а много работници са пред пенсия

Средната заплата в железопътния сектор варира около 2000 лева

0
1054
Влак
Влак. Снимка: Искра.бг

Около 2000 свободни работни места се нуждаят от запълване в системата на железопътния транспорт в България. Това сочат данни от писмен отговор на министъра на транспорта и съобщенията Красимира Стоянова. В него се разглежда кадровата обезпеченост на „Холдинг Български държавни железници“, Националната компания „Железопътна инфраструктура“, „БДЖ-Пътнически превози“ и „БДЖ-Товарни превози“. Питането е отправено от депутатите Никола Димитров и Емил Янков.

Според данните, в „Холдинг Български държавни железници“ има 116 работни места, от които 28 са свободни. В „БДЖ-Товарни превози“ от общо 2354 позиции, вакантни са 305. „БДЖ-Пътнически превози“ разполага с 5501 работни места, като незаети остават 354. Най-големият брой вакантни позиции се наблюдава в Националната компания „Железопътна инфраструктура“, където от 11 651 работни места, 1305 остават свободни.

Предизвикателства пред кадрите в сектора

Средната възраст на служителите в железопътните дружества е 52 години, като немалка част от тях са навършили пенсионна възраст, но продължават да работят. Това подчертава нуждата от по-млади кадри в сектора, който се изправя пред предизвикателства за запълване на важни позиции. През последните години проблемът се задълбочава, като обявените на няколко пъти реформи на този етап не дават задоволителен резултат. 

Средни заплати и мерки за привличане на нови кадри

Средната заплата в железопътния сектор варира: в „Холдинг БДЖ“ тя достига 2414 лв., в „БДЖ-Товарни превози“ е 2282 лв., в „БДЖ-Пътнически превози“ — 2117 лв., а в Националната компания „Железопътна инфраструктура“ е 1892 лв.

За да се справят с недостига на кадри, „Холдинг БДЖ“ и НКЖИ разполагат с лицензирани Центрове за професионално обучение. Тези центрове предлагат курсове за ключови професии в железопътния сектор, включително за машинисти, ръководители движение и стрелочници. Участниците в курсовете получават месечна стипендия, равна на минималната работна заплата, и им се осигурява гарантирана заетост след завършване на обучението.

Тези инициативи имат за цел да привлекат нови кадри и да осигурят стабилността на сектора, който е от ключово значение за транспортната инфраструктура на страната.

Страх и насилие в училище в Бургас: Деца не влизат в клас заради проблемен съученик

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments