„Способността да не попадаш на фалшиви стоки е вид учене и научаване с времето. Трябва да сме компетентни купувачи – това е разковничето на щастливото пазаруване в интернет.“
Това коментира журналистът Лияна Панделиева в новия епизод на подкаста „Ние, потребителите„, давайки за пример с актуалните сега облекла за зимата, за които в интернет могат да бъдат намерени много на пръв поглед изгодни предложения.
„Някои действително са прекрасни, но те са от ниския клас стока. Видях една невероятно красива жилетка. В мненията жена беше публикувала снимка на това, което е получила – то няма допирна точка. Тук вече сработва този механизъм на познанието, че за 20 лева стоката няма как да е с уж рекламираното качество“, коментира Панделиева.
Журналистът споделя, че се учудва на наивността на някои потребители и подчертава, че липсата на логика и самокритично мислене са хлябът за всеки, който желае да мами хората.
„Почти невъзможно е да научим тези, които още не са се опарили, но онова, за което трябва да се борим, е въвеждането на свързани с онлайн грамотност дисциплини – образователни и дори извънкласни, към които да се насочат родителите. Когато в ранна възраст се научиш, че всяко нещо, което видиш, подлежи на много обстоятелствена проверка и как се прави тази проверка, тогава вече можеш като родител да си спокоен, че ти дори и да не разбираш, на следващия етап детето ти ще те спаси. И като му покажеш якето на световната марка, което струва 120 лв., а хората, които са били така глупави, са получили детски якенца с размер за 3-4-годишни деца на стойност от порядъка на 5 лева с все пратката, ти вече си инвестирал, включително в опазването на собствените си средства“, изтъква Лияна, която е позната и като личност с активна гражданска позиция.
„Искрено недоумявам – говорим за марки от най-висок клас в света. И изведнъж някой решава, че е случил на промоция на стока, която би струвала 1400 евро, но някой му я предлага за 100 лв.“, добавя тя.
„Един от класическите примери за голям удар по отношение на такъв тип наивник е Ферари, продадено за 10 000 евро, които той превежда на някого в Германия и започва да чака репатрака, който ще му докара автомобила. Ама, страшно изгодно го взел, черпил, всички го поздравявали – как е улучил и то в Германия, пенсионерка е карала колата до магазина и обратно…“, разказва с намигане Панделиева.
Лияна описва и опита си от срещата с един от най-големите световни сайтове за онлайн търговия. Отделила е около месец, за да го проучи.
„Когато видях, че на много места хората дават максимална оценка само защото са получили покупката си – без да са я изпробвали дори, вече разбрах, че трябва да се съмнявам и във високите оценки. Започнах да поръчвам неща, които са от много нисък ценови клас и да сравнявам спрямо това как са оценени, за колко време пристигат, какво получавам. Няма как да попаднеш на това, което искаш и ти трябва, ако не си се научил да дебнеш, да сравняваш и да осмисляш информацията“, анализира тя и обобщава:
„Как разбираш кое е сигурно? Първо, нищо не се купува директно от Facebook, трябва да има линк към официална търговска страница с координати за връзка, които не са само имейл и телефон. После, пускаме името на фирмата в търсачката – излизат куп линкове с информация кога е основана, с какъв капитал, кой я управлява и т.н. Освен това, когато видим нещо, трябва да го сравним с подобни, да го търсим в други сайтове.“
В подкаст епизода Панделиева разказва още любопитни истории от своя потребителски опит на различни места по света, включително във физически магазини. С усмивка, но и с поука споделя и за най-голямата си издънка при покупка от интернет.
„Избрах да поканя колегата Лияна Панделиева за събеседник в епизода за измамите с фалшиви стоки в интернет, тъй като тя е активен и бих казала „професионален онлайн потребител“, който може не само да разкаже безброй поучителни лични истории за покупки от мрежата, но и да сподели с аудиторията свои „уроци“ за предпазване от неизгодни сделки“, обясни авторът и водещ на подкаста и създател на проекта „Ние, потребителите“ Габриела Руменова.