Нов анализ, представен от Българската работодателска асоциация иновативни технологии /БРАИТ/ и изготвен от Института за пазарна икономика /ИПИ/, разкрива сериозни разминавания между нуждите на пазара на труда и предлагането на квалифицирани кадри от образователната система в България. Според доклада, в 15 от 20-те професии с най-висока очаквана потребност на пазара, системата на професионалното образование подготвя под 0,3% от необходимите кадри.
Слаба връзка между образованието и нуждите на бизнеса
Докладът подчертава и липсата на кадри в ключови сектори на икономиката, което е особено изразено на регионално ниво. В градове като Добрич, Сливен и дори София се наблюдава разминаване между специалностите, които се предлагат, и реалните потребности на местния пазар на труда.
Само 8% от учениците в професионалното образование са включени в дуална форма на обучение – модел, който съчетава теория и практика и е доказано ефективен за повишаване на квалификацията и заетостта.
Недостиг на цифрови умения и грамотност
Анализът на ИПИ също разкрива тревожни данни за нивото на дигитална грамотност в България. Само 1/3 от населението покрива базовото ниво на дигитални умения, а 4% от учениците са функционално неграмотни по математика. Това създава сериозни предизвикателства пред бъдещата заетост на младите хора, особено в контекста на нарастващите изисквания за цифрови компетенции на съвременния трудов пазар.
Висшето образование – с висока възвращаемост, но недостатъчно насочено към ИТ сектора
Висшето образование носи значителни ползи по отношение на заетост и заплата – 90% от завършилите са заети, със средна годишна заплата от 25 хил. лв. Въпреки това, само 18% от завършващите са в ИТ специалности, което оставя огромна нужда от квалифицирани кадри в технологичния сектор. За сравнение, средната заплата за лица без висше образование е значително по-ниска – около 1,2 хил. лв. на месец.
Необходимост от спешни реформи
Изводите от доклада на ИПИ и БРАИТ са ясни – липсата на съответствие между образованието и нуждите на бизнеса води до икономически загуби за страната. За да се преодолее този проблем, са нужни спешни реформи в образователната система. Необходимо е актуализиране на учебните програми и по-добро планиране на приема в професионалните училища, за да отговорят на нуждите на пазара на труда. Също така е необходимо развитие на ключови умения, особено в областта на цифровата грамотност и технологиите.
Реформирането на образователната система и засилването на дуалното обучение ще гарантират, че младите хора ще бъдат по-добре подготвени за бъдещите предизвикателства и ще могат да се реализират успешно на пазара на труда.
Събитията в Близкия изток ще повлияят ли на цените на петрола, олиото и пшеницата?