Лизинговият модел за електромобили в Европа е пред срив

Лизинговите компании играят ключова роля в Европа

0
66
Електромобил
Илюстративна снимка

Ниските стойности на препродажба на електрически автомобили принудиха лизинговите компании, които движат европейския автомобилен пазар, да удвоят цените през последните три години, а някои от тях заплашват да се откажат от бизнеса, ако регулаторните органи ги принудят да преминат към електрическо задвижване твърде бързо, твърдят ръководители на индустрията, цитирани от „Агенция Ройтерс“.

Скокът в цените на лизинга на електромобили идва в момент, когато намаляването на субсидиите за нови електромобили на ключови пазари като Германия се отразява на продажбите и рискува да забави прехода към електричество в Европа, точно когато Брюксел иска да натисне педала на газта, казват ръководителите.

„Ако ни се наложи твърде бързо да преминем към електрически превозни средства изцяло твърде скоро … акционерите ми ще кажат „не искаме да поемаме риска“ и ще излезем от пазара“, изтъква Тим Албертсен, главен изпълнителен директор на Ayvens, отваря се нов раздел, една от най-големите европейски фирми за лизинг на автомобили. Той продължава:

„Нека бъдем честни, без нас кой ще поеме риска?“

Ayvens, чийто мажоритарен собственик е френската банка Societe Generale /SOGN.PA/, разполага с автопарк от 3,4 млн. автомобила, от които около 10% са електрически автомобили.

Лизинговите компании играят ключова роля в Европа, тъй като 60% от новите автомобили от всички видове горива се дават на лизинг, според изчисления на екологичната група Transport & Environment, базирани на данни от фирмата за пазарни проучвания Dataforce. Що се отнася до електромобилите, делът им се оценява на 80%.

Според данните, предоставени на „Агенция Ройтерс“ от Dataforce, на 16-те европейски пазара, на които тя може да идентифицира регистрациите на автопаркове – включително Германия, Великобритания, Франция и Испания – 60% от новите електромобили отиват при корпоративни автопаркове и търговски купувачи. Експертите твърдят, че тези купувачи използват почти изключително лизинг, а около половината от останалите продажби на частни купувачи също са лизинг.

На пазарите, на които няма субсидии за частни купувачи на електрически превозни средства, доминиращата роля на корпорациите е още по-силно изразена. Във Великобритания и Белгия например на частните лица се падат съответно само 23% и 8% от покупките на нови електромобили през 2023 г., твърди Dataforce.

Цената на лизинга е разработена така, че да отчита амортизацията на автомобила през типичния тригодишен период на лизинга, въз основа на очакваните цени за препродажба или остатъчните стойности. Но ако цените на употребяваните автомобили се окажат по-ниски от очакваните в края на лизинговия договор, лизинговите компании понасят финансов удар, когато си върнат автомобила.

По различни причини – от намаляването на цените на Tesla, отваря се нов раздел, през опасенията за инфраструктурата за зареждане и живота на батериите до наплива на по-достъпни китайски електромобили – цените на електромобилите втора ръка в Европа се понижават, след като достигнаха своя връх през октомври 2022 г.

Според данни, предоставени на „Ройтерс“ от фирмата за данни Autovista, стойностите на препродажба на електромобили в Германия в началото на юли са били с 24% по-ниски от нивата преди пандемията и с 30% по-ниски във Великобритания. Това е в ярък контраст с бензиновите модели втора ръка, които остават с около 15% по-скъпи и на двата пазара. Гари Кеймбридж, партньор в дилъра на употребявани автомобили Cambridge Motors в Лондон, заяви:

„Хората приемат все повече употребявани електромобили, но те трябва да са евтини. Ако са скъпи, хората не ги искат.“

Цените се увеличават повече от два пъти

Лизинговите компании, към които се обърна „Ройтерс“, отказаха да дадат конкретни данни за евентуални загуби по договори за електромобили от спада на остатъчните стойности. Признаците на електрическата болка се появиха в разкритията на някои компании за отдаване под наем.

Hertz например съобщи за отписвания в размер на около 150 млн. долара за около 20 000 електромобила, които е продала на силно намалени цени, докато компанията Sixt обяснява, че по-ниските остатъчни стойности на електромобилите са намалили приходите ѝ за 2023 г. с 40 млн. евро (44 млн. долара).

Барт Бекерс, заместник главен изпълнителен директор на Арвал, лизинговата компания, собственост на френската банка BNP Paribas заяви, че загубите от ниските стойности при препродажба на електромобили в момента са ограничени като брой, като се има предвид, че електромобилите са само малка част от общия им портфейл. Пред информационната агенция той коментира:

„Сумите не са незначителни. Подобно на други лидери на пазара … (Арвал) вече е принудена да увеличи цените поради по-ниските остатъчни стойности.“

Подобно на Айвънс, електромобилите съставляват само около 10% от автопарка на Арвал, който се състои от 1,7 млн. автомобила.

Някои производители на автомобили са предоставили парични компенсации на лизинговите компании за спада на стойностите на електрически превозни средства, казват ръководители на индустрията. През май „Ройтерс“ съобщи, че Tesla е предложила отстъпки и други начини за намаляване на загубите на лизинговите компании, включително Айвънс, въпреки че главният изпълнителен директор Алберсен отказа да каже какви са те.

Ръководителите обаче твърдят, че лизинговите компании все още носят риска за препродажбата на електромобилите, поради което цените са се повишили.

Лизинговите компании, към които „Ройтерс“ се обърна, отказаха да дадат конкретни данни за повишаването на цените на електромобилите, тъй като темата е чувствителна.

В Германия, най-големия европейски автомобилен пазар, данните, предоставени на Ройтерс от германския мозъчен тръст CAR Center Automotive Research, показват, че през последните три години лизинговите договори за електрически превозни средства са скочили. През август 2021 г. лизингът на електромобил на стойност 45 000 евро е струвал 284 евро на месец, което е доста под 473 евро за еквивалентен модел с изкопаеми горива. Сега разходите за електрическо превозно средство са се увеличили повече от два пъти до 621 евро, докато цената на автомобила с изкопаеми горива е спаднала до 468 евро.

Продажбите на електромобили в Германия са спаднали с 16,4 % през първата половина на 2024 г., след като правителството внезапно прекрати субсидиите за потребителите през декември, и този спад е засегнал общата тенденция в ЕС.

Продажбите на изцяло електрически превозни средства в ЕС са се увеличили до 14,6 % от продажбите на нови автомобили през 2023 г. от 6,1 % през 2020 г., но през първата половина на годината те са спаднали до 14,4 %, тъй като продажбите на електрически превозни средства са се увеличили с едва 1,3 %.

Задължителни цели за продажби?

Албертсен от Айвънс заяви, че компанията вече лизингово електрическо превозно средство за по-дълъг период от време, отколкото автомобилите с двигател с вътрешно горене, за да намали рисковете при препродажба. Освен това компанията е започнала да отдава на лизинг електромобили един или два пъти повече „на по-достъпна цена“ и да ги държи в портфолиото си по-дълго, евентуално до осем години, каза той.

Загрижеността за потенциалните загуби е толкова голяма, че RVI Group, компания със седалище в Стамфорд, Кънектикът, която предлага застраховки, гарантиращи определена остатъчна стойност на активите, откри офис в Европа миналата година, за да отговаря на запитвания за застраховки.

Уей Фан, изпълнителен вицепрезидент на RVI за леки автомобили, заяви, че през последните три години е видял повече запитвания от Европа – всички от лизингови компании и банки – отколкото през предходните 14 години в световен мащаб. Той изъкна, че очаква волатилността на цените на електромобилите да продължи през следващите пет до десет години, тъй като процесът на електрификация се развива.

Лизинговите компании обаче казват, че са обезпокоени от факта, че консултацията на Европейската комисия относно начините за ускоряване на въвеждането на електромобили в корпоративните автопаркове може да доведе до задължителни цели за продажба на електромобили, тъй като това би увеличило рисковете при препродажба, пред които те вече са изправени.

„Колкото по-голям става делът на електрическите превозни средства в портфейлите им, толкова по-голям ще бъде този проблем“, смята Ричард Кнубен, генерален директор на Leaseurope, сдружение в Брюксел, което лобира от името на групи за лизинг и отдаване на автомобили под наем.

На 8 юли приключи откритата обществена консултация на Европейската комисия под надслов „Екологизиране на корпоративните автопаркове“, която включваше разглеждане на възможни мерки за ускоряване на въвеждането на електрически превозни средства.

Базираната в Брюксел организация „Транспорт и околна среда“ (T&E) иска Комисията да задължи големите корпоративни автопаркове и лизингови компании в Европа да преминат на 100% на електричество до 2030 г. Стеф Корнелис, директор на програмата за електрически автопаркове на T&E, заяви, че принуждаването на автопарковете да се електрифицират ще доведе до повече употребявани автомобили за потребителите и ще ускори прехода към електромобили.

Говорител на Комисията заяви, че консултацията има за цел да идентифицира съществени недостатъци на пазара, които изискват действия, но не е насочена към събиране на подкрепа за някакъв вид инициатива.

Слабото представяне на зелените и центристките партии на европейските избори през юни повдигна въпроси за съдбата на предвидената в ЕС забрана на автомобилите с изкопаеми горива през 2035 г., така че не е сигурно дали Комисията ще настоява за 100% мандат.

Лизинговите компании обаче приемат заплахата сериозно.

Leaseurope смята, че мандатът за електрическите превозни средства би нанесъл значителни щети на лизинговите компании, а Бекерс от Arval казва, че като минимум ще трябва да повиши допълнително бъдещите лизингови ставки. Той заключва:  

„Казано по-просто, цените ще се повишат. Това би обезкуражило корпоративните автопаркове да продължат да наемат автомобили на лизинг.“

Зеленски потвърди, че украинските войски се бият в Русия

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments