
Китай обвини Великобритания в „политизиране на търговското сътрудничество“, след като правителството прие спешен закон за поемане на управлението на завода на British Steel в Скънторп, пише „Би Би Си“.
Министерството на външните работи в Пекин заяви, че стъпката за поемане на контрол над завода от китайската компания Jingye може да обезсърчи китайските инвестиции във Великобритания.
Продължават усилията за осигуряване на жизненоважните суровини, необходими за захранване на централните доменни пещи на завода. Правителството на Великобритания заяви, че собствениците им възнамеряват да ги затворят против желанието му.
От понеделник сутринта властите все още се опитват да получат коксовия въглен и желязната руда, необходими за захранване на завода – материали, за чието разпродаване министри са обвинявали Jingye.
Приетият в неделя спешен закон даде на правителството контрол върху обекта в Линкълншир, за да предотврати затварянето на пещите от Jingye.
Бързото доставяне и транспортиране на суровините до завода в Скънторп е от решаващо значение, тъй като температурите на доменните пещи могат да бъдат трайно увредени, ако паднат твърде ниско, а рестартирането на пещта е скъпо и сложно.
Десетки предприятия, включително производителите на стомана Tata и Rainham Steel, са предложили помощ и доставка на суровини, съобщи правителството.
Длъжностни лица и служители на British Steel се опитват да осигурят един такъв транспорт на материали, който се съхранява на 30 мили източно от Скънторп в пристанището на Иммингъм.
В понеделник правителството назначи двама дългогодишни служители на British Steel да управляват завода временно. Временният главен изпълнителен директор Алън Бол каза, че „сигурността на суровините, от които се нуждаем, за да продължим производството в доменните пещи“, е сред основните им приоритети.
Министърът на финансите Джеймс Мъри заяви, че правителството е уверено, че прави всичко възможно, за да осигури необходимите суровини, но отказа да коментира по-нататък бъдещето на завода, докато продължават търговските разговори, насочени към получаване на тези доставки.
Знаем, че въглищата са във Великобритания, знаем, че суровините са в страната. „Трябва да се уверим, че го вкарваме в доменните пещи“, каза той пред BBC Breakfast.
Попитан за участието на Китай в ключови британски индустрии, Мъри каза пред програмата „Днес“ на BBC Radio 4, че Jingye „ясно се е държал безотговорно“.
Министърът заяви, че е необходим „високо ниво на контрол“ за всяко чуждестранно инвестиране в критична инфраструктура, но действията на една фирма не „говорят за всички компании, които са базирани в Китай“.
Синдикатите изразиха увереност, че правителството ще може да осигури необходимите материали за поддържане на пещите в работен режим.
Рой Рикхъс, генерален секретар на Съюза на общностите, който представлява мнозинството от металурзите, заяви, че стоманодобивните пещи са „в далеч по-добра позиция“, отколкото преди намесата на правителството.
Говорейки в програмата „Днес“ на BBC Radio 4, г-н Рикъс каза, че е сигурен, че централата ще продължи да работи и че пещите са „сигурни“.
Шарлот Брумтън-Чилдс от профсъюза GMB заяви пред BBC Breakfast, че е разговаряла с British Steel в неделя вечерта и е получила уверение, че суровините ще бъдат осигурени от правителството.
Заводът в Скънторп осигурява работа на 2700 души и е последният обект във Великобритания, който може да произвежда първичен стомана, висококачествен продукт, необходим за големи строителни проекти.
Без завода Великобритания ще бъде единственият член на водещата група от икономики G7, който не може да произвежда първичен стомана, което правителството счита за риск за икономическата сигурност на страната.
Мястото произвежда по-голямата част от железопътните релси, използвани от Network Rail. Компанията заяви, че не очаква „никакъв ефект върху непрекъснатото предоставяне на надеждни железопътни услуги“, тъй като е натрупала запас от стомана в очакване на евентуално затваряне на завода.
Необработената стомана, произведена там, също е от решаващо значение за мащабни инфраструктурни разработки, като изграждането на атомни електроцентрали, като текущия проект Hinkley Point C в Съмърсет.
В събота правителството ускори законодателството, което му даде контрол над завода, след като преговорите с Jingye за спасяването му изглеждаха неуспешни.
Компанията заяви през март, че губи 700 000 паунда на ден на обекта, който е „вече не финансово устойчив“, и започна консултации за закриването му.
В неделя бизнес секретарът Джонатан Рейнолдс отказа да потвърди дали правителството може да получи материалите навреме.
„Не искам да се впускам в подробности“, каза той в предаването „Неделя с Лора Кюенсберг“ на BBC, но добави, че придобиването на компанията дава „възможност“ да се получат необходимите материали.
Рейнолдс добави, че по време на преговорите станало ясно, че Джингъ е имала намерение да закрие мартениците независимо от финансовата подкрепа, която е била предложена.
Правителството заяви, че Jingye е отказало предложение за финансова подкрепа от 500 милиона британски паунда, за да помогне за поддържането на пещите в експлоатация, и е поискало повече от два пъти повече пари, с малко гаранции, че ще запази завода отворен.
„Може да не е саботаж, може да е пренебрежение“, каза Рейнолдс за действията на компанията.
След като правителството прие извънредното законодателство, Министерството на външните работи на Китай призова правителството на Великобритания да проведе допълнителни разговори с Jingye. Според информационната агенция AFP говорителят Лин Джиан заяви: „Надяваме се, че британското правителство ще… избегне политизирането на търговското сътрудничество или свързването му с въпроси, свързани със сигурността, за да не се повлияе на увереността на китайските предприятия да инвестират в Обединеното кралство.“
Консерваторите критикуваха правителството, че не е предприело действия по-рано, за да спаси завода. Торският кандидат за секретар по въпросите на бизнеса Андрю Грифитс каза, че партията е подкрепила извънредния закон, защото „това е най-малкото зло“.
За още новини вижте ТУК
Присъединете се към нашия Телеграм