Спешни законодателни промени, предвиждащи в пъти по-сериозни санкции за телекоми и монополисти поискаха от гражданската платформа „Изправи се.БГ“ с председател Мая Манолова в писмо до министъра на икономиката и индустрията. Повод за изпратеното искане е обявеното ново увеличение на таксите на трите мобилни оператора по вече сключени договори без право на клиентите да се откажат от тях без неустойки.
Максималната санкция в момента за продължаващо прилагане на неравноправни клаузи в договори с общи условия, след като са обявени за неравноправни, е едва 50 000 лв. От „Изправи се.БГ“ настояват санкциите да се увеличат като се приложи европейското законодателство, предвиждащо санкциите за подобни нарушения да бъдат 4% от оборота за предходната година или минимум 2 милиона евро. От гражданската платформа са изчислили, че за трите мобилни оператора санкция от 4% от оборота би означавала глоба от близо 120 млн. лв., което считат, че би имало възпиращ ефект по отношение на последващи нарушения от страна на мобилните оператори.
„Смятате ли, че санкция в размер от 10000 до 50000 лв. би имала възпиращ ефект по отношение на телеком, който реализира милиард годишен оборот? Смятате ли, че съществува надежден, официален информационен канал за уведомяване на КЗП за всяко съдебно решение, обявяващо клауза в общи условия на търговец или доставчик на услуги за неравноправно? За съжаление, очевидно до момента лобито на телекомите се е наложило над волята на народните представители да приемат адекватни законови текстове, които да накарат мобилните оператори да зачитат правата на потребителите. Това поведение на поредица парламенти е толкова по-укорим предвид съществуващите разпоредби в европейското законодателство в защита правата на потребителите от включването на неравноправни клаузи в договори с общи условия“, констатира в писмото си Мая Манолова.
Друго искане на „Изправи се.БГ“ е да се възложи на КЗП да създаде и поддържа регистър с черен списък на неравноправни клаузи и споразумения, в който да се включват всички неравноправни клаузи с установени и влезли в сила нарушения.
„Въвеждането на адекватни санкции с възпиращ ефект и работещи механизми за тяхното налагане е единственият начин за защита на потребителите не само от телекомите, но и от всички недосегаеми корпорации – търговци и доставчици на услуги“, завършват становището си от гражданската платформа на бившия омбудсман.