Парламентарната група „Изправи се БГ! Ние идваме!“ с председател Мая Манолова внесе проект на Закон за частния фалит. Целта на законопроекта е да се даде втори шанс на добросъвестните физически лица и техните семейства, изпаднали в трайни финансови затруднения поради безработица, здравословни проблеми, загуба в семейството, природни бедствия и други.
Текстовете предвиждат производството по несъстоятелност на физически лица да предлага бърза, прозрачна и достъпна процедура, подпомагана и насърчавана от държавата, която да се развива пред съда с възможност за участие на всички кредитори.
В основата на производството по несъстоятелност е залегнала възможността за справедливото споделяне на тежестта от свръхзадължеността между кредиторите и длъжника-физическо лице.
Текстовете предвиждат три вида решения за обявяване в несъстоятелност на физически лица – обявяване в несъстоятелност с одобряване на погасителен план, обявяване на длъжника в несъстоятелност с ликвидация на имущество или обявяване в несъстоятелност при липса на доходи и имущество.
Опрощаването на остатъка от задълженията се предвижда да бъде възможно след изтичане на определен период от време, през който длъжникът извършва частични плащания или се осребрява негово имущество. Опрощаването става с отделен акт на съда като се извършва проверка за изпълнение на предвидените задължения.
Предвижда се също така да бъдат запазени направените обезпечения с оглед правната сигурност на интересите на кредиторите.
Законът предвижда да се изгради електронен, общодостъпен регистър с информация за физическите лица, които са подали молба за откриване на производство по несъстоятелност, за актовете на съда, постановявани в производството по несъстоятелност, данните за назначения управител на имуществото, както и информация относно обявяването в несъстоятелност според различните процедури.
Производството може да започне, както по молба на длъжника, така и на кредитор. В случай, че молбата е подадена от кредитор, на длъжника е предоставена възможност да прецени дали иска да бъде образувано производство срещу него.
Специфична роля в производството е предвидена и за държавата, която осигурява и насърчава провеждането му. Таксите и разноските по производството не се събират предварително от длъжника предвид характера на производството.