Матурите, бизнесът и дигиталният завой: Къде се губи българският университет?

Университетите не трябва да догонват бъдещето. Те трябва да го предсказват и създават

0
87
Матурите, бизнесът и дигиталният завой: Къде се губи българският университет?
Зрелостник. Снимка: Искра.бг

Висшето образование в България е на кръстопът. Но накъде ще поеме – към реалността или към поредната закъсняла реформа?

Време за промяна: университетите вече не могат да догонват бъдещето

Дигитализация, изкуствен интелект, демографски срив, глобализация. Това не са термини от бъдещето – това е настоящето, с което университетите трябва да се справят днес. И то не със закъснели стратегии, а с реални действия. В новия епизод на подкаста „Истината за“ на „БНТ“, ректорът на УНСС проф. Димитър Димитров поставя ясно диагноза: висшето образование у нас трябва не просто да се адаптира – то трябва да се преосмисли.

Матурите – равен шанс или компромисна врата към университета?

Дебатът дали матурите са подходящ вход в университета продължава. Според проф. Димитров, зрелостните изпити осигуряват по-висока обективност и достъпност, особено в контекста на неравностойните условия по време на пандемията.

„Матурите са по-справедливи от класическите изпити – те са еднакви за всички“,
проф. Димитър Димитров, ректор на УНСС

Въпреки това, числата говорят ясно – 95% от учениците избират матура по български език, а едва 5% по математика. В резултат получаваме едностранчив профил на кандидатите и рискове за бъдещето на точните и технологични специалности. Предложението за задължителна матура по математика след пет години е стъпка към балансиране, но и повод за сериозен обществен дебат.

Претоварени ученици, неподготвени студенти

Все повече преподаватели в университетите се сблъскват с липса на базови умения и мотивация у първокурсниците. Според проф. Димитров причината често е в претоварването на учениците в гимназиалния курс. Затова се предлага част от учебното съдържание да бъде прехвърлено към висшето образование – за по-добро разпределение на усилията и за реално усвояване, а не механично „зубрене“.

Работа и учене – възможно ли е?

Много български студенти все още са принудени да съчетават учене с работа. Това невинаги води до успех – особено когато присъствието на лекции и реалното участие в учебния процес липсват. УНСС работи за създаване на по-гъвкава система, която да насърчава не само академичен успех, но и добра лична организация.

Как се влиза в университет след матури – и какво се случва след това?

Процесът по кандидатстване и записване в УНСС вече е напълно дигитализиран – и резултатите са налице. Без опашки, без излишни документи. Но дигитализацията не спира дотук – университетът разполага и с Център за големи данни, финансиран от Европейската комисия. За да се превърне това в общонационален стандарт, проф. Димитров настоява за създаване на държавна програма, която включва и киберсигурност – все по-ключов елемент в дигиталната образователна среда.

Бизнесът и университетът – партньори или съквартиранти?

Бизнесът често иска от университетите „готови кадри“. Университетите искат яснота и предвидимост. Истината е някъде по средата. УНСС създава бизнес академии, в които студентите участват в реални казуси, стажове и обучения, което води до близо 100% реализация след завършване. Ключът? Дългосрочно мислене и постоянна връзка между двете страни.

Бъдещето на българските университети – дигитално, интернационално и ангажирано

Проф. Димитров очертава няколко посоки, в които УНСС ще се развива в следващото десетилетие: дигитализация, изкуствен интелект, зелена икономика и отговор на демографската криза. Университетът работи активно и в посока научни изследвания, създавайки нови институти и проекти. Въпреки това, той подчертава, че често държавните институции не използват пълноценно академичния експертен потенциал – липсва системен механизъм за обратна връзка и консултиране.

105 години УНСС – визия, история и дигитална карта на знанието

По повод юбилея на университета, ректорът споделя, че една от амбициозните нови инициативи е създаването на дигитална карта на интелектуалната собственост, съвместно с други институции. Целта – да се визуализира знанието, проектите и потенциалът на академичната общност в реално време.

Какво следва? – повече действие, по-малко обещания

Българските университети нямат право на отлагане. Образователната система се нуждае от ясни отговори:

  • Как се подготвят студентите за бъдещето?
  • Как се интегрира бизнесът в учебния процес?
  • Как дигитализацията променя класическото разбиране за обучение?

Какво мислите за матурите като вход в университета? Работата и ученето – възможна комбинация или рецепта за провал? Споделете мнението си в коментарите и бъдете част от разговора.

За още новини вижте ТУК

Присъединете се към нашия Телеграм

Абониране
Известие от
guest
2000


0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments