Месец след срутването на моста в Балтимор: Има моряци, хванати в капан

0
763
Паднал мост
Паднал мост. Снимка: BCFD Engine 5, Truck 3, Medic 10, Facebook

Докато контролирана експлозия разтърсваше „Дали“ в понеделник, близо две дузини моряци оставаха на борда, под палубата в масивния корпус на кораба, съобщава „BBC“.

Едновременните взривове изпратиха парчета от някога емблематичния мост „Франсис Скот Ки“ в Балтимор в тъмните води на река Патапско в Мериленд, седем седмици след като при срутването му загинаха шестима души на моста, а „Дали“ остана без изход. Властите – и екипажът – се надяват, че разрушаването ще отбележи началото на края на един дълъг процес, който е оставил 21 души на борда в капан и откъснати от света, на хиляди километри от домовете им. Но засега не е ясно кога ще могат да се завърнат у дома.

Дали – дълъг 948 фута (289 м) контейнеровоз – е в началото на 27-дневно пътуване от Балтимор до Шри Ланка, когато се удря в моста „Франсис Скот Ки“, изпращайки хиляди тонове стомана и цимент в река Патапско. Корабът е заседнал под огромно пространство от натрошен метал. В предварителния доклад на NTSB се посочва, че две прекъсвания на електрозахранването са изключили оборудването преди инцидента, и се отбелязва, че корабът е изгубил захранване два пъти през 10-те часа преди катастрофата.

Екипажът, състоящ се от 20 индийци и един гражданин на Шри Ланка, не е могъл да слезе от кораба поради визови ограничения, липса на необходимите брегови пропуски и паралелно протичащи разследвания от страна на Националния съвет за безопасност на транспорта /NTSB/ и ФБР. В понеделник екипажът остана на борда, дори когато властите използваха малки взривни заряди, за да „отрежат“ умишлено пространство от моста, лежащо на носа на кораба.

Преди контролираното разрушаване адмиралът от бреговата охрана на САЩ Шанън Гилриът заяви, че екипажът ще остане под палубата с готовност за пожарна команда. Адмирал Гилриът обясни:

„Те са част от кораба. Необходими са, за да поддържат кораба в състояние на наличие на персонал и възможност за оперативност.“

И добави: „Те са най-добрите отговорници на борда на самия кораб.“

Макар че корабът вероятно ще бъде изведен отново по вода тази седмица, все още не е ясно кога ще може да измине пътя от 2 морски мили (3,7 км) до пристанището.

„Тъжна ситуация“

Сред тези, които са се свързали с екипажа, е Джошуа Месик, изпълнителен директор на Международния център на моряците в Балтимор – организация с нестопанска цел, която работи за защита на правата на моряците. Според Месик екипажът е останал без комуникация с външния свят в продължение на няколко седмици, след като мобилните им телефони са били конфискувани от ФБР в рамките на разследването. Месик подчерта:

„Те не могат да извършват никакви онлайн банкови операции. Не могат да плащат сметките си у дома. Нямат никакви свои данни или информация за контакт, с когото и да било, така че в момента са наистина изолирани. Те просто не могат да се свържат с хората, с които трябва, или дори да погледнат снимките на децата си, преди да заспят. Това е наистина тъжна ситуация.“

Тежкото положение на моряците привлече вниманието и на двата синдиката, които ги представляват – Сингапурския съюз на морските офицери и Сингапурската организация на моряците. В съвместно изявление от 11 май профсъюзите заявиха, че „моралът разбираемо е спаднал“, което се дължи на „неоснователен страх от лична наказателна отговорност“ и емоционален стрес. В изявлението се призовава също така за „бързо връщане“ на телефоните на екипажите, като се отбелязва, че загубата на комуникация с членовете на семейството „причинява значителни трудности на членовете на екипажа с малки деца у дома“.

Дейв Хайндел, президент на Международния съюз на моряците, изтъкна следното:

„Колкото и дълго да отнеме разследването, правата и благосъстоянието на екипажа не трябва да бъдат нарушавани.“

Той подчерта:

„Призоваваме властите да имат предвид, че морските лица използват мобилни устройства за своя собствена рабпта, за плащане на сметки и, което е по-важно, за прехвърляне на пари в родната им страна, за да издържат семействата си.“

По думите му:

„Членовете на екипажа стават деморализирани без основните средства за комуникация, които всички ние приемаме за даденост.“

Андрю Мидълтън, който ръководи „Апостолството на морето“ – програма, която служи на корабите, преминаващи през Балтимор – коментира пред медията, че е посетил моряците преди две седмици и ги е намерил в „добро настроение“ въпреки постоянните притеснения.

„След като разчупихме леда и накарахме всеки да каже името си и от коя част на Индия е, както и да разкаже дали е женен или има деца, започнахме да работим“, разказа той и допълни:

„Бяха готови да се подиграват малко един на друг. А ние направихме всичко възможно да ги накараме да се смеят и шегуват, надяваме се да ги разсеем дори за няколко минути.“

Следващи стъпки

Според Месик засега на екипажа са дадени SIM карти и временни мобилни телефони без включени данни. Те са получили и пакети с неща от първа необходимост от различни обществени групи и частни лица, които през последните седмици включват партиди индийски закуски и ръчно изработени одеяла.

„BBC“ се обърна към „единното командване“, което наблюдава правителствената реакция на „Дали“ и срутването на моста, за да получи яснота кога моряците ще могат да напуснат кораба и евентуално да бъдат репатрирани. Synergy Marine, базираната в Сингапур компания за управление на „Дали“, не отговори на няколко запитвания по въпроса от страна на “BBC”.

От своя страна Месик заяви, че очаква да може да се качи на кораба, за да окаже „емоционална подкрепа“, веднага щом той бъде изведен от корабоплавателния канал. След това той вярва, че малки групи моряци – може би по петима наведнъж – ще имат право да получат пропуск на брега, макар и със сериозни ограничения върху движението им. Например, вероятно ще се изисква да имат ескорт през цялото време на престоя им на брега.

„Опитвам се да разбера какво иска да прави екипажът. Не искам да ги водя на бейзболен мач, ако ще им е скучно“, каза той и добави:

„Затова се обърнах към местния клуб по крикет, за да видя дали могат да организират мач.“

Медик твърди:

„Някои членове на екипажа, като капитана на кораба, изразиха интерес да бъдат някъде на съзерцание, сред природата. Ние просто се опитваме да им помогнем да си поемат малко въздух.“

Той даде да се разбере:

„През цялото време те са били блокирани на борда. Те имат нужда да се насладят на малко повече свобода, на която ние се наслаждаваме всеки ден.“

Евгений Кънев: Днес се навършват 70 години от гибелта на Атанас Буров

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments