Шофьорът трябва да не е извършвал нарушения на правилата за движение по пътищата минимум две години, за да поевтинее неговата застраховка „Гражданска отговорност“. Това по всяка вероятност ще предвижда проектонаредбата за въвеждане на системата „бонус-малус“. Тя трябва да бъде готова и качена за обществено обсъждане до 15 януари. Това съобщи пред „бТВ“ председателят на Комисията за финансов надзор Бойко Атанасов.
Най-вероятно ще бъдат въведени два вида класове – 15 и 20 класа. Бонусът при първия ще бъде след 5 години без нарушения, а при втория – след 7 години.
Според председателя на КФН ситемата е справедлива, защото в момента тези, които са изрядни водачи, плащат точно толкова, колкото тези, които нарушават правилата на пътя.
При 2 години без санкции бонусът ще бъде 20%.
При нарушения пък малусите ще влизат в сила още от следващата година.
Максималният размер на застраховката „Гражданска отговорност“ ще бъде 1200 лева. А за изрядните шофьори се очаква тя да бъде 225-231 лева.
Що се отнася до това дали ще се плаща повече, ако някой друг кара нашия автомобил и той има малус, Атанасов обясни, че ще носим отговорност, само ако предоставим колата си на водач, който не е вписан в застраховката.
При продажбата на автомобила също няма да наследяваме малусите на предходния му собственик, както се твърдеше.
При тежкотоварните автомобили и автобусите обаче проблемът остава. Те се управляват обикновено от голям брой шофьори и ако само един от тях има нарушения, това ще вдигне цялата застраховка на превозното средство. Тук все още проблемът не е разрешен. Затова по всяка вероятност системата „бонус-малус“ ще заработи поетапно, като първоначално ще важи само за леките автомобили.
България е задължена да приеме мерките по плана „Европа 2020“, част от които е и това нововъведение.