„Лисицата, като не можела да стигне гроздето викала, че е кисело, гласи една българска поговорка.“
Така транспортният министър Георги Гвоздейков коментира във Facebook твърдения за новия медицински хеликоптер, изказани вчера в парламента. И обясни:
„Някои хора си мислят, че най-съвременният италиански хеликоптер е като стария „Москвич“ и упорито искат да ни върнат в миналото. Купиш го нов „Москвич“-а и я бензинът няма да ти стигне за 100 км, защото пробката на резервоара не е завита и изтекъл. Фарове няма за през нощта, че бушонът е изгорял на късите и все такива соц неудачи, които днес се опитваха да пресъздават.
Сега фактите, с които да опровергая лъжите:
1. На 31 януари в 17:29 българско време хеликоптерът излетя от Пескара (Италия) и прелетя до Дубровник с разстояние 370 км, като кацна в 18:50. Което означава следното:
- изминал е 370 км за 1:21 часа и горивото не е свършило. Имал е гориво за още близо 300 км полет.
- един час от времето на полета е било в тъмната час на деня от 17:50 ч. до кацането му в Дубровник в 18:50 ч. От това е видно, че хеликоптерът е летял и по тъмно.
2. Хеликоптерът може да каца на различни от площадките в болниците места, защото това му е работата. Регулациите гласят следното:
- AMC1 SPA.HEMS. 125(c)(4) Изисквания за ефективност на HEMS операции. Критерии за избор на място за операции HEMS: За да избере работна площадка от въздуха, пилотът или операторът трябва да дефинира: Минимални размери, които да бъдат два пъти по-големи от ротора (винта на хеликоптера) и най-малко четири пъти дължината на хеликоптера, което се оценява от екипажа от въздуха.
3. Към днешна дата има 5 сертифицирани болнични хеликоптерни летища. Три в София и по едно във Варна и Панагюрище. Одобрени и в процес на сертифициране са Русе, Пловдив, Велико Търново, Плевен, Сливен, Стара Загора, Габрово.
4. Пет от пилотите имат професионален летателен опит между 8000 и 9800 летателни часа. Възрастовата граница, до която могат да извършват полети е 65 години.
5. Сертификатът за Авиационен оператор предстои да бъде издаден, като едно от условията за издаване е да притежава регистриран хеликоптер, което вече е факт.
И последно, но не по важност! България Хели Мед Сървиз съвсем скоро ще стартира специализиран подбор за обучение на млади пилоти на хеликоптер за HEMS, които желаят да работят тази атрактивна професия.“