„Предстои да закупим бордови устройства за безопасно управление на 89 влака, от които 64 са за БДЖ. Внедряването на системата ERTMS във влаковете е важна крачка, за да гарантираме по-голяма безопасност на жп транспорта.“
Това каза транспортният министър Георги Гвоздейков по време на откриването на Международния българо-турски бизнес форум в железопътния сектор, който събра в столицата над 50 железопътни компании от двете страни. По думите му за първи път във влакове на БДЖ ще бъде инсталирано оборудване ERTMS от най-ново поколение, което било новост и за Европа. Предвижда се Националната компания „Железопътна инфраструктура“ /НКЖИ/ да обяви обществена поръчка с прогнозна стойност приблизително 105 млн. лева. Парите се осигурявали от Националния план за възстановяване и устойчивост /НПВУ/.
За пореден път министър Гвоздейков изтъкна важността на подобряването на железопътната свързаност между България и Турция. Той припомни, че българо-турската граница е най-натоварената в целия Европейския съюз /ЕС/ и това води до забавяне на веригите на доставки и до допълнителни разходи за бизнеса.
„Затова работим активно за изграждането на втори железопътен преход между двете държави, който да поеме част от трафика по това направление“, посочи транспортният министър.
В момента се извършва прединвестиционно проучване за новия граничен жп преход Ямбол – Елхово – Лесово, така че и този проект вече е в ход. Министър Гвоздейков очерта като ключов приоритет за БДЖ в следващите няколко години, обновяването на подвижния състав, който е изключително остарял и неефективен.
„През следващите 2 години БДЖ-Пътнически превози планират доставката на 10 нови локомотиви, 50 нови пътнически вагони, както и модернизация на над 140 вагона“, обясни Гвоздейков.
Министър Гвоздейков призова компаниите, произвеждащи железопътен подвижен състав да се включат в търговете, тъй като само по този начин ще се гарантира конкурентен подбор.