Министър Гвоздейков прекрати 4 обществени поръчки за доставка на жп подвижен състав по НПВУ

0
191
Министерство на транспорта и съобщенията /МТС/
Министерство на транспорта и съобщенията /МТС/. Снимка: БТА

Транспортният министър Георги Гвоздейков е прекратил 4 обществени поръчки за доставка на железопътен подвижен състав по Националния план за възстановяване и устойчивост /НПВУ/. Те са включвали купуване на 7 двуетажни и 35 едноетажни мотриси, 20 пуш-пул състава и 18 маневрени локомотива. По указания на ресорния министър, вече има работен план за изготвяне на измененията, като целта е до месец обществените поръчки да стартират пак.

Извършените анализи сочат, че предходният екип на Министерството на транспорта и съобщенията е допуснал няколко съществени порока в процедурите – не е извършена задължителната процедура за предварителен контрол, която се прави от финансовото министерство според изискванията на НПВУ, предвиденият механизъм за ремонт е рисков и нецелесъобразен, а изискванията към 18-те маневрени локомотива са необосновано завишени.

Промяната на част от техническите условия и критериите за допустимост ще даде възможност за по-голяма конкуренция и ще се разшири кръгът на участниците по отделните дейности.

Измененията в условията на търговете ще позволят също поддръжката на подвижния състав да се осъществява по най-ефективния начин, който ще бъде избран и гарантиран от участниците.

„Заложеният към момента механизъм за осигуряване на ремонтни бази за поддръжка, е високорисков, поради това, че изграждането им ще е ангажимент по други обществени поръчки, за които до 2025 г. дори няма заложено финансиране“, подчерта министър Гвоздейков, допълвайки, че процедурата за отдаването им под наем не е достатъчно ясна, което също създава допълнителни рискове.

Осигуряването на поддръжката на подвижния състав следва да се осъществява изцяло на пазарен принцип, като по този начин участниците ще се насърчат дългосрочно да инвестират в страната, изграждайки модерни ремонтни бази, в които да се ремонтира и друг подвижен състав. С изграждането на държавна ремонтна база под наем, това няма да бъде възможно, тъй като тя ще може да се ползва само за целите на поддръжката на подвижния състав по НПВУ, се посочва още в мотивите на решението.

Очаква се поръчката за доставка на 18 броя маневрени локомотива да бъде разделена на 2 обособени позиции, съответно за доставка на 9 локомотива за маневри в депа и 9 локомотива за маневри от депа до жп гари. Към момента в тръжните условия е имало изискване всички 18 локомотива да разполагат с разрешения за тип на превозните средства и за пускане на пазара, както и с пантограф. Изискването е нецелесъобразно, защото някои от маневрите се извършват единствено вътре в депата и половината от локомотивите няма да излизат от тях. С промените ще се реализират значителни икономии на пари и ще се намали натискът към държавния бюджет. Друг предвиждан ефект е и да се разшири кръгът от участници.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments