Незаконни са инхаус договорите за строителството на АМ „Хемус“, които са били сключени от предходното редовно правителство на ГЕРБ, обяви вицепремиерът и регионален министър Гроздан Караджов на блицконтрол в Народното събрание. Той подчерта, че това не е квалификация, а юридически анализ, включително на правната дирекция на Министерството на регионалното развитие и благоустройството /МРРБ/. По думите му юристите все още спорят дали въпросните процедури са унищожаеми или нищожни.
„Оттам е спорният правен ефект дали са унищожаеми или са били нищожни от самото начало.“, уточни министър Караджов.
Липсва каквато и да е техническа възможност „Автомагистрали“ ЕАД да изпълни повече от 80% от реалните строително-монтажни работи, каквото е изискването на Закона за обществените поръчки /ЗОП/ и Европейската директива, добави Караджов и поясни, че така са били заобиколени състезателните процедури на Закона и заради това договорите за инхаус са незаконни.
Държавата е вкарана в капан с инхаус договорите, подписани от предишния редовен кабинет и сега трябва да решим този казус, защитавайки в максимална степен интереса на държавния бюджет и на гражданите, обясни вицепремиерът. Затова Министерският съвет е възложил комплексна юридическа експертиза за казуса с инхаус договорите за изграждането на магистрала „Хемус“ и скоростния път Видин-Ботевград. Експертизата трябва да посочи рисковете, пред които е изправена държавата при прекратяване на тези договори, както и какви са възможностите строителството на незаконно изградените участъци да бъде узаконено и работата по магистрала „Хемус“ и скоростния път Видин-Ботевград да продължи без забавяне.
„Правните действия, които ще предприемем, са над правомощията на регионалния министър. Те са правни действия на цялото правителство и по тях се работи. Когато юристите ни кажат как да излезем от капана, заложен в миналото, ще внесем анализа в Народното събрание. Възелът ще се развърже при вас, защото тези незаконни договори могат да бъдат оправени тук в Народното събрание“, заяви пред депутатите министърът.
Вицепремиерът уточни, че строителството на магистралата не е спирало, защото договорите са действащи и те пораждат правен ефект, който трябва да се изпълнява.
„Те пораждат задължението на Агенция „Пътна инфраструктура“ /АПИ/ да плати на „Автомагистрали“ ЕАД за свършената работа. По сключените от предишното редовно правителство незаконни договори за инхаус поръчка е извършена реална работа през изминалата година, заради което на 22 декември 2021 г. АПИ е разплатила актуваните и реално извършени строителни работи на магистралата“, заяви министърът.
Сумата, преведена в края на 2021 г. от АПИ на държавната „Автомагистрали“ ЕАД е 37 596 150 лв. Ако държавата спре да изпълнява действащите инхаус договори, бюджетът ще изгуби записаните в тях 15% неустойки. При сключването на тези договори държавата е превела на изпълнителите авансови плащания в размер на 35%.
„Всички клаузи в договорите са в полза на изпълнителите – 35% аванси и 15% неустойки, които ще бъдат за сметка на държавата, ако сега ги прекратим. Може би ви се иска да бъдат прекратени тези договори и държавата да загуби половината от 4 млрд. лв., затова че някои безотговорно си е сложил подписа преди няколко години под инхаус договорите. Това обаче никога няма да се случи“, заяви пред народните представители вицепремиерът.