Не е било издавано нито едно разпореждане за спиране на строежа на автомагистрала „Хемус“. Това заяви служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова на брифинг днес, предават от „bTV“.
Тя бе категорична, че най-приоритетното нещо в момента е аутобанът да бъде построен, защото незавършеното строителство излиза най-скъпо.
Близо 4 милиарда лева е сумата, на която се равнява инвестиционният проект на „Хемус“ с 227 километра дължина на отсечката. Той „касае всички видове строежи, включително и магистралата“ и започва с изработката на устройствен план.
Стартиралите през далечната 2015 г. устройствени планове на магистралата, където изобщо има такива, са били завършени през тази година, обясни Комитова.
Следваща стъпка е да бъде изготвен план за строителство. От своя страна той също бива съгласуван и чак тогава процедурата завършва с разрешение за строеж. С него се въвежда в експлоатация така нареченият Акт 16, допълни министърът.
Случаят с АМ „Хемус“ е следният: разрешение за строеж имат първите 3 участъка с дължина от 51,5 км. Следващите 4, 5 и 6 с 83 километра дължина са на втората стъпка. При тях е налице подробен устройствен план, влязъл в сила от февруари. За финансирането им са допуснати 1,9 млрд. лв. с постановление от МС.
Останалите, дълги 89 км участъци, под номер 7, 8 и 9 до този момент нямат правено нищо. Въпреки това за тях също са били предоставени 1,8 млрд. лв.
Виолета Комитова пожела да се направи ясно разграничение между двата вида строителство, които се извършват. Едното е ново, такова, при което се поставят основи, а другото е старо, наречено ремонти на пътища.
По нейни думи темите често са били бъркани и досега не е ставало ясно къде отиват парите, кои дейности се спират и прочее. Ето затова е редно да се уточни, че „магистрала „Хемус“ е ново строителство, моля да не го бъркаме с ремонт“.
Аванс от 1,38 милиона лева за изработката на аутобана е получило ТД „Автомагистрали“ ЕАД, на което е и възложено цялото изпълнение на проекта. От тази сума 675 милиона са били раздадени на фирми за доставка на техника и материали, поясни служебният регионален министър.
Любопитен е фактът за наблюдавано „авансово раздаване на пари без изобщо да се изпълнява нещо“. Той произтича от повторното гарантиране на едни и същи плащания, макар че в по-голям процент от случаите те идват от застрахователни дружества, не от банки, което е законно.
Комитова потвърди, че няма банкови гаранции, а парите са застраховани в няколко застрахователни компании.
Само в първите 3 участъка реално е започнало проектирането, подчерта Иван Шишков, съветник на регионалния министър. Ако е бил изготвен пълен проект за цялата магистрала, нямаше в момента да си задаваме множеството въпроси.