Оградата на границата с Турция е одобрена като временно възпрепятстващо съоръжение. Административно е одобрена като съоръжение, за което в закона изрично е написано, че не се издава разрешение за строеж и респeктивно няма разрешение за ползване, съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството /МРРБ/.
„Държавата е правила така, че да се строи с много по-малък контрол и оградата не прави изключение. Така са го измислили политиците. За съжаление, случаят е идентичен с темата за строежите, които политиците от същия период, се опитваха да правят и да ги наричат по друг начин, но които не изпълняват цялата същност на закона.“
Това съобщи служебният ресорен министър арх. Иван Шишков пред „БНТ“.
Той припомни и хронологията, довела до това съоръжението да не се смята за строеж. Народното събрание февруари 2015 година е изменило закона за МВР и е променило текст, според който границата може да бъде пазена с временни съоръжения, за които не се изисква издаване на разрешение на строеж по Закона за устройство на територията.
През месец март с решение на Министерския съвет е дадена зелена светлина за изграждането на това съоръжение, което не е строеж. Оградата е направена без одобряване на проекти. Такива е имало, но са следени единствено и само от областните администрации, които нямат капацитет да се занимават със строителството. Разрешение за строеж не е издавано нито от МРРБ, нито от Министерството на отбраната. Обектът не е следен от тези ведомства. В един момент обаче на областните управители е било прехвърлено да се занимават с цялото съоръжение.
„Каквото си поръчаме, това получаваме. Може би ще се окаже, че сме си поръчали нещо повече. Оттук-нататък ще трябва да стане ясно какво е било заданието и дали е изпълнен проектът“, каза още регионалният министър.
Той допълни, че изграждането на обекта безспорно е било необходимо, но постави въпрос защо вместо институциите, които е трябвало да го наблюдават и да го одобрят – МО, МВР или МРРБ, е прехвърлен като отговорност на областните управители. Арх. Шишков даде пример с междусистемната газова връзка Гърция – България.
„Ако областните управители се занимаваха с нея, нямаше да имат капацитет да я въведат в експлоатация. За да имаме качествено строителство, държавата трябва да функционира правилно и всеки да си изпълнява ролята, иначе се случва, това, за което говорим“, категоричен беше той.
Арх. Шишков обаче изрично подчерта, че областните управители са помогнали много за въвеждането на интерконектора в експлоатация.
На въпрос дали МРРБ ще предприеме действия спрямо оградата, регионалният министър обясни, че е невъзможно, тъй като тя не е строеж и това е определено по смисъла на нормативните уредби, създадени навремето. Професионално МРРБ може да окаже помощ, ако бъде поискана такава. След като стане трагедията, някой започва да говори как проектът е бил един, но не е изпълнен заради форсмажорни обстоятелства. Нищо не е пречело оградата да бъде построена по етапи, както беше и с интерконектора. Всичко е въпрос на задълбочена политика, подчерта арх. Шишков и беше категоричен, че проблемите трябва да се решават докрай, дори да е поетапно, като в случая това не е направено.
„Със сигурност тя е свършила функцията си, но не и това, което трябваше в първоначалния замисъл.“
Регионалният министър отхвърли опасенията служебният кабинет да бъде застрашен заради сигнала до Прокуратурата, свързан с безстопанственост и упреците в публичното пространство, че прави политика в държавата.
„За два месеца и половина знаете колко неща се наложи да свършим. Когато няма политики в държавата, на служебния кабинет му се налага да ги прави. Това направихме ние. За оградата трябва да обвиняват други. Защо е направена по начин, по който да няма сериозен контрол от институциите?“, попита той и поясни, че тя е направена законово, но така че да се заобиколи законът.
Другата гореща тема, която министър Шишков коментира, е темата с ремонта на жълтите павета и улици в централната градска част на столицата. Според него проблем със сигурност има в контрола, но такъв вероятно има навсякъде – в заданието, проекта, изпълнението.
„Колкото по-рано алармираме за цъкащата бомба, толкова по-рано ще можем да я обезвредим“, подчерта той.
Регионалният министър припомни за проведената среща с кмета на Столична община и че проблемът ще бъде решаван съвместно. Предстои в МРРБ да бъде внесено искане за плащане за улиците „Граф Игнатиев“ и „Солунска“. Проблемът е, че изтича двугодишният срок от въвеждането в експлоатация и съответно гаранцията, а парите все още не са поискани.
След като бъде направено искане за плащане, министерството ще направи проверка и ако има проблеми, те ще могат да бъдат отстранени в рамките на гаранцията. Риск от загубена на европейско финансиране има, ако не се изпълнят в срок строителните дейности за обекта. Министър Шишков припомни също, че е постигнато съгласие с кмета на СО срокът на проекта за ремонта на жълтите павета и улици в центъра на София да бъде удължен с 6 месеца – до септември 2023 година.
„Този срок е в рамките на политическия мандат на управлението на ГЕРБ в София. Никой не знае след това октомври – ноември следващата година кой ще управлява столицата. Логично е да имаме гаранция, че това политическо ръководство ще завърши поетия от него ангажимент и ще му бъде търсена отговорност. В противен случай ще стане цъкаща бомба за следващия кмет. Ще контролираме строителството, докогато служебният кабинет управлява, като важната ни цел е да можем да помогнем на София“, подчерта той.
Ако се потвърдят очакванията за проблеми с проекта и с технологията, общината ще одобри преработка по време на строителството – 7-ма или 8-ма за обекта.
„Той е с много такива и очевидно няма ясна визия от самото начало“, обобщи министърът и поясни, че обещанията са общината да направи анализ на технологиите на проекта – на възлагането и на самия проект. Пропуски в него означават, че ще има такива във възлагането, т.е. в начина, по който е направена обществената поръчка.
„Срамно е, че години наред правим ремонт на ремонта. Проблемът е с възлаганията, с начина, по който контролираме строителството, най-вероятно със самите проекти и най-общо с отношението към София“, подчерта арх. Шишков.
Третата тема, която регионалният министър коментира е тази за изграждането на национална детска болница. На въпрос дали е трик ремонтът на Южната дъга на софийския околовръстен и избраното място в Овча Купел за детската болница, както и упреците в публичното пространство, че мястото й е далече, регионалният министър отрече и го определи като случайност и съвпадение.
„Съвпадение е, че София не е направила нито едното, нито другото и не е завършила околовръстния път. Всички помнят, че поне в две предизборни кампании на управляващата политическата сила, присъстваше завършването на околовръстния път на столицата, но това не се е случило.“
Той съобщи, че утре – понеделник, ще се състои среща с АПИ и с главния архитект на общината, за да се придвижи процедурата. Министърът обърна внимание, че детското заведение ще бъде национална болница, а не поликлиника. Като такава е логично да не е в центъра на града и да има удобен достъп до нея не само за жителите на София, но и за пациентите от цялата страна. В близост има метростанция и може да се организира довеждащ превоз.
Мястото е голямо, така че да се направи болница, без да бъдат правени компромиси, като например да се изграждат пристройки или полусгради.
„Няма да правим неща, които са неизвестни във времето“, категоричен беше той и припомни за подпорната стена на Алепу и идеята за превръщането й в къщичка за птици.
„Помните и подпорната стена, и къщичката за птички. От нещо се опитваха да правят нещо друго, което не се случва.“
Проблемът с частния терен трябваше да бъде решен бързо и ние го направихме съвместно с кмета на Овча Купел и собствениците, каза още той. Частният имот ще бъде транслиран в единия край, с което ще се осигури достатъчно голям терен за болницата.
Регионалният министър обърна внимание и на казусите, свързани с текущите и основни ремонти по републиканската пътна мрежа, появили се още при първия служебен кабинет миналата година.
„Първата цъкаща бомба бяха възложените за над 1,3 млрд. лв. дейности, за които не бяха предвидени средства в бюджета. Порочната практика основни ремонти да бъдат възлагани като текущи ще бъде прекратена. Ще бъдат направени нови конкурси, така че да е ясно кое е основен и кое текущ ремонт. Всичко би трябвало да тръгне в нова посока и се надявам следващия редовен кабинет да продължи това, което сме направили в момента“, посочи той.
Арх. Шишков съобщи още, че тунелът под Петрохан, който е в начална фаза, и направлението Русе-Маказа са изключително важни. Връзките север-юг осигуряват истинската свързаност между Северна и Южна България, подчерта той и обясни, че само с изграждането на АМ „Хемус“ няма да се реши проблемът на Северна България, а това ще може да стане с изграждането на връзките север-юг. Регионалният министър припомни, че у нас проблем е липсата на проектирани аутобани.
„Ако магистралите не бяха само илюзия в говоренето на политиците, а бяха проектирани, щяхме да знаем кога да ги строим. Сега трябва да ги проектираме скоростно“, заключи той.