Още 30 години ще са нужни за завършването на необходимите за България магистрали при сегашния начин на финансиране. Затова е необходимо той да бъде променен и да дадем част от тях на концесия, коментира министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков в ефира на „БНТ“. Според него трябва да бъдат построени около 1200 км магистрали, за което ще трябват малко под 20 милиарда лева. При сегашния начин на финансиране никога няма да има завършени докрай магистрали и те винаги ще са в лошо състояние.
„Решението е политиците да съберат смелост и да предложат на българския народ част от магистралите да бъдат дадени на концесия.“, предложи министър Шишков и даде пример с тунела под Петрохан, който, ако бъде изграден, ще съкрати със 70 км трасето и всички ще имат сметка да си платят неголяма цена, за да минат по по-прякото трасе. Така няма да се задръства допълнително АМ „Хемус“ и ще бъде по-щадящо за природата.
„Тези, които се движат повече, е по-добре да си платят и да останат пари за социални дейности.“, посочи регионалният министър.
Другата магистрала, която би могла да бъде дадена на концесия според него, е „Рила“. Той уточни, че обектите от национално значение и с вътрешен характер на движение като „Хемус“, „Струма“ и „Черно море“ остават приоритетни за държавата.
По повод решението на Конституционния съд за разплащането на старите задължения към строителните фирми, арх. Шишков пак коментира, че не е бил изненадан и припомни, че проблемът е за възлагания, които са се случвали в периода 2018-та – началото на 2021-ва година, когато възложеното строителство е било за многократно завишена финансова стойност от предвидената в бюджета и вместо текущи ремонти са правени основни.
„Пътните фирми попаднаха в капан, вината не е тяхна, те бяха използвани за политическа дъвка.“, каза министър Шишков и допълни, че е в непрекъснат диалог с пътния бранш. Утре предстои среща в Министерството на финансите и с ресорния министър ще се търси вариант част от дължимите пари да бъдат разплатени до края на годината, както и в бюджета за догодина да бъде предвидено изплащането и на останалите.
Това, което е завършено тази година се разплаща редовно, увери регионалният министър. Той съобщи, че ремонтните дейности вече навсякъде са прекратени. Продължава да се работи само по виадуктите на АМ „Хемус“, за да може до средата на декември движението да бъде пуснато изцяло.
Осигурени са пари за зимното почистване, то ще струва толкова, колкото е тежка зимата, отбеляза министър Шишков, но уточни, че вероятно стойността ще е под предвидените 300 милиона лева, тъй като ноември не е имало утежнена зимна обстановка.
Министър Шишков коментира и новата програма за саниране: „Очаква се в следващите няколко дни Европейската комисия да одобри насоките за кандидатстване и от другата седмица програмата да стартира.“
„Работи се за намиране на решение на проблема с водоподаването в Омуртаг. Набелязани са определени мерки и в четвъртък специалисти от МРРБ ще проверят на място защо построеният още през 2004 г. водопровод не издържа технически.“, добави министърът.