165 км нови и основно ремонтирани пътища, които още са гаранционни, са били проверени през септември от Института по пътищата и мостовете /ИПМ/ към Агенция „Пътна инфраструктура“ /АПИ/. При повече от половината от инспектираните участъци са били констатирани отклонения от качеството и техническите изисквания, съобщи регионалният министър Андрей Цеков, който заедно със заместника си Николай Найденов и директора на ИПМ инж. Веселин Димитров, представиха резултатите от извършените проверки на участъци от републиканската пътна мрежа. Взети са общо 312 сондажни проби от 12 обекта в гаранционен срок, като на 7 от тях са били установени разминавания на дебелината на асфалтовите пластове с проектните. На 4 от проверените 13 пътища за равност са били открити нередности.
АПИ вече е пратила писма до фирмите изпълнители на ремонта и надзора за отстраняване на пропуските в рамките на гаранционните срокове. Досега са предприети действия за отстраняване на дефектите в близо 9-километров участък по направлението Бяла Слатина – Плевен, като няма претенции от страна на изпълнителя за констатираните отклонения.
Проверките са започнали през септември, като на първа фаза с профилограф се обследва равността на настилките по магистрални и първокласни участъци от републиканската пътна мрежа. Данните от този тип образна диагностика служат за индикатор за това дали има по-сериозни деформации и евентуално дали има проблеми с качеството на вложения материал, с носимоспособността на настилката и с дебелината на пътната конструкция, за което се вземат проби с помощта на ядки от пътищата от основния, износващ и биндер пласт.
„Целта ни е да се осъществяват регулярни проверки на качеството на вече приети и изпълнени проекти по основен ремонт или изграждане на нова пътна инфраструктура в рамките на гаранционните срокове, така че държавата да упражни правата си по рекламации и допуснати недостатъци в рамките на гаранцията“, заяви министър Цеков, допълвайки, че проверките продължават.
Министърът обобщи, че в някои от обектите допуснатите недостатъци са локални, тоест отнасят се до определени малки участъци на пътното платно, а в други са констатирани системни нередности – по протежения на целия пътен участък са открити отклонения от проектните и нормативни изисквания.
„Изводите са, че очевидно има пропуски при осъществяването на текущия контрол по време на изпълнението на ремонтите, които водят до отклонения от изискуемото качеството. Това е сериозен сигнал, относно функционирането на системите за контрол от изпълнителите, надзора и държавата, за което е необходимо да се повиши качеството по време на изпълнението“, отбеляза министър Цеков.
Регионалният министър даде пример, че по АМ „Струма“ са констатирани недостатъци в 12 различни участъци, с обща дължина 1300 нелинейни метра в общо 16 км трасе. Там има индикатор за намален контрол при изпълнение, но не се засяга целият участък. По друг начин стоят нещата с обходния път на град Ахелой, където в участък от около 5 км, от взетите 32 сондажни ядки, 22 не отговарят на проектните и нормативни изисквания. Разлика има в основните асфалтови пластове и цялата дебелина на асфалта, като отклоненията са различни в различните участъци.
„Ако проектните изисквания са за 21 см дебелина на асфалта, с допустимо отклонение 10% , или 19 см толеранс, имаме участъци с асфалтово покритие около 15 см. Това е най-фрапиращият случай. Същото е по околовръстното на Добрич, на път III-1304 Бяла Слатина – Плевен и др. Дали сме предписания за отстраняване на недостатъците, като ще направим и последваща проверка дали след ремонта шосетата вече отговарят на изискванията по проекта“, коментира още регионалният министър.
Той бе категоричен, че графикът за проверки се базира на едно обективно обстоятелство – кога изтича гаранцията. Затова първите инспекции са концентрирани най-напред в участъците, където тя е пред изтичане.
„Метеорологичните условия не могат да влияят на дебелината на асфалта. Там, където липсват 3 или 4 см от асфалта не може да се изпарят от топлото време“, каза още регионалният министър.
Той подчерта, че писма са изпратени до всички изпълнители, като до момента няма възражения за констатираното. Разбира се, те като страна в процеса, могат да търсят защита, но констатациите стъпват на обективни и научни данни. Взетите ядки са според методиката на Института по пътища и мостове – по една на всеки 2000 кв. м трасе.
„Може да съпоставите и с проверките, които се правеха от служебното правителство, което взе 9 ядки от 4 магистрали“, каза още Цеков.
Той допълни, че проверените пътища са строени в различни периоди, като гаранционната поддръжка също е с различни срокове – 7 г. за магистрали, 5 г. за първокласни пътища, 4 г. за второкласни пътища.
„Съобразяваме се с датите на изтичане на гаранциите и ще продължим до тогава, докато е необходимо. На всеки един пътен участък, който е в гаранция, ще извършим необходимите проверки. Основна отговорност на АПИ и на МРРБ е да осигури точното изпълнение на сключените договори. Ако е изпълнено с лошо качество – то трябва да се оправи в срока на гаранция. ДНСК ще проверява дали има разлика в изпълненото и отчетеното по документи и ако се установи, че има документи, които са с невярно съдържание, тогава ще има евентуално основание за наказателно производство„, каза още министър Цеков.
„Работата на държавата е без оглед на това кой е изпълнителят да упражни правата си, така че да гарантира, че възложеното от държавата и заплатеното с пари на данъкоплатците, е такова, каквото изисква проектът и законът. Не съм се интересувал кои са изпълнителите“, подчерта още регионалният министър.
„До средата на месец ноември ще обявим решението на работната група как ще продължи строителството на АМ „Хемус“. Няма да влизам в детайли, защото те стават повод за манипулации, най-вече политически, а казусът е чисто правен и може да се реши с действия на правителството и парламента“, коментира министър Цеков в отговор на запитване от медии.
Осигурено е зимното поддържане на републиканските пътища и няма поводи за притеснения, категоричен е министърът. По думите му има сключени договори със служебния кабинет, бюджетите им не са изчерпани изцяло и ще стигнат за целия зимен сезон. Контрактите са в сила до избор на нов изпълнител. Той подчерта, че заради правни спорове с бранша повече от година и половина няма договори за текущ ремонт и поддръжка на пътищата, но има възможност за авариен ремонт на най-опасните пътни участъци преди падането на снега.