Министър Вълчев – питате ли дали може да пиете вода?

0
540
Каквито са управляващите, такива са и мерките - за нищо не стават
Илюстративна снимка. Източник: PixaBay

Може ли да отида до тоалетна? А да пия вода?

Как Ви звучат тези въпроси? За мен са неадекватни!

Да, правилно. Сещате се за ученическите си години. По-страшното е, че светът се развива, децата се развиват, голяма част от учителите искат да се развиват – само образователната система в България си стои същата. И не позволява това да се случи.

Правят се малки козметични реформи, които хвърлят прах в очите на хората. Обаче затормозяват още повече развитието на подрастващите.

18-годишните задават въпроси, свързани с физиологичните им нужди. Обществото обаче очаква, че те са готови да се впуснат в реалния живот и да носят отговорност за собствените си избори.

Как да решиш как да се развива живота ти, когато дори не можеш сам да прецениш дали в този момент можеш да отидеш до тоалетна?

В петък министърът на образованието и науката Красимир Вълчев обяви, че идващата учебна година ще започне присъствено. Стана ми малко жал за децата.

Тъкмо си отдъхнаха. Говори се за нови предмети, които ще бъдат вкарани в част от класовете. По-голяма част от хайваните обаче не са усвоили сегашния учебен материал. Нищо, здраве да е. Колкото повече – толкова повече.

Така целта ще бъде изпълнена – по-малко свободно време, по-малко време да осъзнаеш кой си и какво искаш да правиш в този живот, по-голяма апатия, повече осъзнаващи, че не са за тази система, но не могат да излязат от нея. И най-важното – повече неграмотни и незнаещи личности, които са свикнали да пият вода с разрешение и ще могат лесно да се управляват.

Не е ли прекрасно за хората, които се борят за властта – не възпитаваме индивидуални личности, не се опитваме да изкараме най-доброто от тях и да ги превърнем в самостоятелни индивиди.

Отнасяме се с тях като стадо – те са един клас, трябва да знаят еднакви неща. Нищо, че единият е брилянтен пианист, другият постига завидни успехи в спорта, а третият мечтае да бъде актьор.

Как ще постигнат това без високи знания за тангенс и котангенс или без да са наясно с всичко изписано на Менделеевата таблица? Не може, нали? В този ред на мисли ми изникват редица въпроси към министър Вълчев. Ако ги задам всички ще си стоя на компютъра с дни. Но все пак… Много ми се иска да разбера мнението му поне по няколко от тях.

Как е възможно да държиш едно дете часове наред седнало на чин, с някакви смешни минути за почивка?

Господин Вълчев, нека се пробвате да живеете един месец като ученик, искате ли? Ще започвате деня си в 06:00, ще стоите докогато и децата са в сградата. Ще се разхождате по коридорите в малките междучасия и по двора в големите такива.

Ще ви казват да не тичате, защото по коридорите не се бяга. И най-важното – ще искате разрешение, за да пиете вода.

Харесва ли Ви идеята?

А сега си представете младежите, които кипят от енергия. Част от тях са състрадателни и се съобразяват с всичко – да не наранят госпожата, да не изложат мама и тати. Може да не им харесва, но се съобразяват.

Другите обаче са онези сладури, които знаят, че първо трябва да се погрижат за себе си. И когато Вие и Вашата система не им давате шанс да го направят, те си измислят варианти. За съжаление по-голяма част пагубни за развитието им.

Можем много да си поговорим по темата, но хайде – първо стойте часове на ред седнал и помолете да пиете вода. Ако ми заявите, че Ви харесва, значи повредата е в моята глава.

Как е възможно децата да учат за оценки?

Господин Вълчев, да учиш за оценка, не е ли като да правиш секс за пари? Децата имат вродено любопитство, нямат търпение да станат ученици. Вълнуват се за първия учебен ден в живота си. Седмици по-късно са прозрели, че това не става за тях, че не им е хава. Ама имат ли избор? 12 години ги чакат…

Как образователната система успява да ги отврати толкова бързо? Аз знам отговора. Вие знаете ли го?

Желанието да се развиваш не идва с шестицата. Образователната система има минимум, а когато ти писне, даже не искаш да го надскочиш. Отгоре на всичко по някои предмети влагаш цялото си старание и изкарваш тройка или четворка, по други даже и не се подготвяш, но ти се отдава и имаш 6-ца.

Какво се оценява в часовете, господин Вълчев – това колко знаеш. А усилията, които полагаш отиват на кино. Не са ли ценни за Вас?

И това, че някой днес е изкарал двойка като какъв го заклеймява? Защото тъпите оценки показват единствено факта, че в този момент не знаеш нещо, а не че след седмица не можеш да го научиш. На кой са му нужни оценки? И адекватни ли са изобщо?

Защо искате да уеднаквите децата, а не да ги научите, че са различни и как да приемат околните?

За униформи ли не си говорихме, за общи правила ли? Ми да, лесно е. Слагаш униформа и всички са еднакви. Какво ще се занимаваме да обясняваме на децата, че са различни, че всяко е специално по негов си начин, че трябва да приема другите.

В стадото различни няма.

Или има, но стават обект на подигравки, пороци или всеки му според незадоволените потребности. Искате малчуганите да тръгнат от 4-годишни на детска градина, защото смятате, че държавата се грижи по-добре за тях от семействата им. Не давате условия обаче те да бъдат учени по нуждите си. Учите ги по вашите такива. Удобничко ли е?

И подрастващите през септември ще се върнат в класните стаи. Част от тях щастливи, защото ще са с приятелите си, с любими учители, които работят с огромно желание, макар да ги спъвате по всички възможни начини, които съществуват.

Ще насочите енергията им в това как да бъдат креативни

Сто начина, по които да избягат от час и двеста как да изкарат 3-ка на тъпото контролно. Но идея как да насочат усилията си, за да бъдат щастливи и знаещи личности, да открият какво обичат, да горят в него, за да се развият – няма да има. Вие знаете по-добре от тях какво им трябва. И така ще бъде. И тази, и следващата учебна година.

Господин Вълчев, последен въпрос – може ли?

Харесва ли Ви да се трудите след работно време? На Вашите близки и познати доставя ли им удоволствие или предпочитат да са свободни за семействата си, за хобитата си, за почивка? На мен и на моите познати никак не би ни харесало. Хората са си извоювали правото на регламентиран работен ден и ни се дава наготово. От нас остава да не го потъпкваме.

Е, тогава – какво правят децата по 7-8 часа на училище?

Изпращате си ги вкъщи, за да учат и да пишат домашни, че малко са стояли в класната стая! Наистина си нямам идея как така Ви се получава.

Адекватно образование, адекватна система! Брависимо, министро! А малчуганите наесен пак ще са си в класните стаи.

Нищо, нека Ви е удобно!

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments