Министерството на икономиката изиска от КЗП да провери за нелоялни практики на мобилните оператори

0
111
Диана Ковачева
Диана Ковачева. Снимка: Омбудсман на Република България

Министерството на икономиката и индустрията /МИИ/ изиска от Комисията за защита на потребителите /КЗП/ да провери мобилните оператори у нас за неравноправни клаузи и нелоялни практики.

Комисията трябва да извърши анализ относно това, дали клаузата за индексиране на цените на мобилните услуги в договорите с общи условия, предлагани на потребителите, са неравноправни по смисъла на Закона за защита на потребителите /ЗЗП/.

Това става ясно от становището на зам.-министъра на икономиката Янко Топалов, изпратено до омбудсмана Диана Ковачева. То е в отговор на писмото на проф. Ковачева от 28 март до служебния министър на икономиката и индустрията Никола Стоянов и председателя на Комисията за защита на потребителите Стоил Алипиев, в което тя посочва неравноправни клаузи и нелоялни търговски практики от страна на мобилните оператори, които увеличиха едновременно месечните си тарифи с 15.3%.

Тогава омбудсманът за пореден път алармира, че потребителите на мобилни услуги не са защитени от контролния орган по Закона за защита на потребителите и отправи препоръка за преразглеждане на становището на КЗП за липса на неравноправни клаузи и нелоялни търговски практики от страна на мобилните оператори.

„Считаме че позоваването от страна на КЗП, само на разпоредбата на чл. 144, ал. 4 от ЗЗП, че клаузата за индексация на месечните такси на мобилните оператори не е неравноправна, не е достатъчно. Разпоредбата на чл. 143, ал. 2, т. 13 от ЗЗП предвижда като неравноправна, всяка клауза, която дава право на търговеца или доставчика да увеличава цената, без потребителят да има право в тези случаи да се откаже от договора, ако окончателно определената цена е значително завишена в сравнение с цената, уговорена при сключването на договора“, пише Янко Топалов до председателя на КЗП.

Той посочва още, че трябва да се има предвид, че разпоредбата на чл. 143, ал. 2 от ЗЗП съдържа списък на договорените клаузи, които се считат автоматично за неравноправни. Обръща внимание, че за тези клаузи не се изисква извършването на анализ от страна на контролния орган за наличието на неравноправност.

„КЗП трябва да извърши анализ и преценка относно това, дали клаузата за индексация на месечните такси на мобилните услуги, в договорите на мобилните оператори, сключени с потребителите, която не е включена в списъка по чл. 143, ал. 2 от ЗЗП, е неравноправна, като вземете предвид по-горните критерии, посочени в чл. 143, ал. 1 на ЗЗП. Фактът, че дадена клауза не е включена изрично в списъка по чл. 143, ал. 2 от ЗЗП, не означава автоматично, че тя не е неравноправна“, категоричен е Янко Топалов.

Затова той настоява КЗП да се произнесе по два конкретни въпроса с цел изясняване на изложеното в писмото от омбудсмана Диана Ковачева – мобилните оператори предлагат ли нелоялна търговска практика по смисъла на ЗЗП във връзка с приложената индексация на цените на мобилните услуги и дали клаузите за индексиране цените на мобилните услуги в договорите с общи условия, предлагани на потребителите, са неравноправни по смисъла на ЗЗП.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments