Дни преди да избухне опустошителният пожар в катедралата „Нотр Дам“, част от религиозните статуи, смятани за нейни закрилници, са били свалени за реставриране. Последното обновление е било правено преди повече от век, когато е била ремонтирана кулата на вековната сграда, пише Associated Press.
Миналият четвъртък е бил използван кран с височина 100 метра, с който са били свалени 16 медни статуи, представляващи 12 апостола и четирима евангелисти.
Фигурите, всяка с височина над 3 метра, са били свалени на земята и след това изпратени в югозападната част на Франция, където да бъдат обработени.
Проектът за ремонт на кулата на катедралата и работата по статуите струва 6 млн. евро (6,8 млн. долара). Припомняме, че в понеделник емблематичната Кула-стрела беше унищожена от пожара.
Преди огнения ад катедралата е била в разгара на всеобхватни ремонти, които се оценяват на 150 млн. евро (169 млн. долара), сочи информация на „New York Times“. Според изданието, църквата, построена между XII и XIII век е претърпяла значителни обновления през последните години.
Въпреки това пожарът, който избухна в 850-годишната „Нотр Дам“, премина през сградата и нанесе значителни щети. Освен Kулата-стрела, която падна в пламъците, бяха опожарени горните стени, произведения на изкуството, включително и емблематичните прозорци на катедралата.
This is the footage that astonished the world in the 24 hours since fire took hold of Paris’s Notre-Dame cathedral #BBCNewsSix
[Tap to expand] https://t.co/IF44SMabo1 pic.twitter.com/v4C9ZVqR4T
— BBC News (World) (@BBCWorld) April 16, 2019
Все още са оскъдни обаче новините за пазителите на храма – а именно живописните статуи на гаргойлите, пише Insider.
The gargoyle and the burning roof#NotreDame@AFPphoto by Thomas Samson pic.twitter.com/SvVn01JA2F
— gersende rambourg (@gersende75) April 16, 2019
Те са разположени на стратегически места и мълчаливо гледат над града. Знае се обаче, че състоянието им се е влошило през XIX и XX век заради по-голямото замърсяване на въздуха в Париж. То е причина да се ускори ерозията и да се обезцвети камъкът. През 80-те години някои от водоливниците са били свалени заради лошото си състояние.
Предназначението на гаргойлите е да отделят и отклоняват водата, която пада по време на дъжд, възможно най-далеч от подпорите, стените и прозорците на катедралата. Някои обаче биха казали, че те имат пречистваща роля, защото поемат цялата нечиста и отпадъчна вода и я държат далеч от храма.
Архитектите са изчислили, че им трябва голям брой водоливници и заради това са ги проектирали с декоративен елемент. Освен практическо, тяхното присъствие е и символично. Първоначално то е било вдъхновено от вековни модели, намерени в храмове на Египет, Рим и Гърция, но впоследствие художниците, работещи върху „Нотр Дам“, го преосмислили и вдъхновили от френския фолклор.
Създателите на скулптурите обърнали поглед назад към историята на Свети Ромейн и Горгулията (Saint Romain and La Gargouille) от VII век. Според легендата Ромейн е покорил с разпятие създание, описано като огнедишащ дракон с криле на прилеп и дълъг врат. След това го изгорил, но преди това поставил главата му на стените на новопостроена църква като защита срещу зли духове и демони.
Оттогава митични същества като гаргойли и химери – част от архитектурата на „Нотр Дам“ – стават отличителен белег от екстериора на катедрали и готически църкви. Най-известният гаргойл на „Нотр Дам“ се казва „Стриг“ (Stryge) и седи на върха й с отправен покровителствен поглед над Париж.