Министерството на образованието и науката /МОН/ изготви насоки за повече информираност при използване на изкуствен интелект /ИИ/ в обучителния процес. Документът е публикуван на сайта на ведомството и ще бъде разпространен до образователните институции, като цели тяхната подкрепа при използването на нови технологии, без да има задължителен или обвързващ характер.
По инициатива на просветния министър проф. Галин Цоков преди около месец в МОН бе създадена работна група, която да обсъди и приеме ключови приоритети в процеса на дигитализация в предучилищното и училищното образование и да формулира визия за свързаните с нея процеси и резултати за следващите 5-10 г. Сред задачите й беше и изготвянето на насоки за работа с ИИ, които целят подкрепа на учителите и повишаване на тяхната информираност.
За изготвянето на информацията бяха използвани материали, разработени от МОН, международни образователни институции, регионални административни органи, експертни организации от различни страни и др., а в работната група се включиха учители, директори, неправителствени организации и представители на водещи технологични компании.
В документа са представени примерни начини, по които ИИ може да се използва в образованието и да подобри някои учебни процеси, да насърчи индивидуалния подход и да допринесе за повишаване на резултатите на учениците. Анализирани са внимателно и потенциалните рискове, като са включени конкретни сценарии, в които употребата трябва да бъде прецизно управлявана.
Описаните напътствия и конкретни ситуации са в помощ на учители, ученици и родители в различни педагогически сценарии и операции в учебния процес за постигане на образователни цели. В документа е отбелязано също, че въпреки мащабните казуси, които ИИ е способен да решава, той не е заместител на умения и системите трябва да служат като поддържащи и помощни инструменти, без да заместват отговорностите на ученици, учители или администратори. Специално внимание е обърнато и на оценяването, където някои инструменти, базирани на изкуствения интелект, могат да бъдат много полезни, но само ако се използват внимателно.
Подчертано е, че учителите не трябва в никакъв момент да се предоверяват на ИИ в този процес, а да го използват само като помощно средство, което да им освобождава повече време за индивидуална работа с учениците.
За екипа на МОН разработването на насоките е първа стъпка от дълъг процес, обусловен от постоянното и много динамично развитие на ИИ. Важно е обаче да се постави началото, като се даде систематизирана информация, която развенчава и някои от митовете и за пореден път категорично потвърждава, че в никакъв момент учителят не може да бъде заменен от технологиите. Неговата работа обаче може да бъде подобрена и подкрепена от технологични инструменти, ако те бъдат използвани правилно.